Online supermarket Košík očekává ve vánoční sezoně nejvíce zákazníků v historii, výrazně proto posiluje nabídku a ostře sleduje ceny Lidlu, Kauflandu a Albertu.
Během letošní vánoční sezóny bude potraviny online nakupovat rekordní množství domácností, očekává Košík, který jen letos začal nově obsluhovat přes půl milionu Čechů.
Podle retailových průzkumů společnosti Skála a Šulc realizuje velké nákupy u jednoho obchodníka jednou týdně asi 24 procent lidí, 22 procent alespoň dvakrát do měsíce a 26 procent lidí jednou za měsíc.
„Jeden z nejvýraznějších letošních trendů je nárůst zákazníků věrných online supermarketům. Po letech ‚zkoušení‘ se tak pro významnou část domácností stávají hlavním nákupním místem. Souvisí to mimo jiné s obecným trendem změn nákupního chování,“ uvádí Zdeněk Skála, výzkumník a spoluzakladatel Skála & Šulc. Na jedné straně jsou podle něj častější drobné doplňkové nákupy v dobře dostupných kamenných prodejnách, na straně druhé získává „velký nákup“ racionálnější podobu – zákazník ho chce mít pod kontrolou, kupovat jen to, co potřebuje, a mít možnost hlídat si cenu.
Čísla Košíku ukazují, dnes nákupy s větším množstvím zásob dosahují kolem 80 procent ze všech objednávek, a to shodně napříč regiony. „Zákazníci se shodují, že velký nákup je ve výsledku levnější. Tím, že ho musí trochu plánovat, nakoupí jen to, co opravdu potřebují. Mají možnost nakoupit ve velkém produkty ve slevách anebo využít množstevních slev,“ vypočítává Klára Tanzerová, marketingová ředitelka Košík.cz.
Nové značky i v regionech
Košík v reakci na trendy a pro jejich podporu tedy výrazně rozšiřuje nabídku. Nově bude možné i v regionech objednávat více než 11 tisíc položek potravin, drogistického zboží nebo potřeb pro domácnost, které přiveze do druhého dne.
Vrátí se například privátní značka Authentic a poprvé zde od prosince Košík nabídne doručení volně dostupných léků a doplňků stravy z lékárny Dr. Max. Od poloviny prosince také online supermarket výrazně rozšíří svůj sortiment čerstvých ryb od Makra s garancí doručení už 48 hodin od výlovu.


Zásadně Košík rozšiřuje také privátní značky. Vedle těch aktuálních – tedy vlastní značky Authentic a privátních značek Makro – nově postupně zařazuje francouzské privátky Casino Group – Casino, Naturalia a Monoprix. Po Francii plánuje Košík přivézt také značky z Itálie či Španělska.
Chystá také nový vlastní brand. „Zcela nová privátní značka Košíku bude určena pro každodenní nákupy. Vznikla v úzké spolupráci s našimi zákazníky a spojuje v sobě vše, co domácnosti aktuálně hledají – stabilní kvalitu a skvělou cenu,“ vysvětluje Klára Tanzerová.
Interně vytvořený brand dostal název Baskeeto a jeho vizuální styl bude mimo jiné odpovídat barevnosti a hravosti nastavené nedávným rebrandingem Košíku.
Košík vzkazuje Lidlu, Kauflandu a Albertu: ostře sledujeme vaše ceny
Košík pak také dokazuje, že není dražší než jeho kamenná konkurence. S nedávno zavedenou kategorií „Ostře sledované“ chce zaujmout hlavně domácnosti, které k němu stále častěji přechází ze supermarketů a hypermarketů.
U více než 300 položek začal prostřednictvím agentury Ipsos na týdenní bázi monitorovat ceny tří největších českých hráčů – Lidlu, Kauflandu a Albertu. Ty své pak sníží tak, aby byly totožné jako nejnižší naměřená cena v daném týdnu.


V případě, kdy Košík nemá srovnatelný produkt, volí ten s nejpodobnějším složením. U rozdílných gramáží sleduje jednotkovou cenu. Ceny pak porovnává přímo na stránkách u jednotlivých produktů a pro co největší transparentnost poskytuje také souhrnnou tabulku.
„Naším cílem určitě není nějaká agresivní srovnávací kampaň, naopak chceme narovnat vnímanou cenovou hladinu,“ doplnil na setkání s médii CEO Košíku Ivan Utěšil a dodal: „Někteří zákazníci po vývoji v posledních letech totiž online nákupy vnímají jako dražší než v kamenných prodejnách. Ukazujeme, že to tak není ani v případě běžných položek, které aktuálně nejsou v akcích.“