Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Slovenštiny na českých obrazovkách přibývá

Ze třech hlavních českých televizních kanálů máme v současné době možnost slyšet spoustu slovenštiny. Česká televize nasadila na středeční hlavní vysílací čas detektivní sérii Inspektor Max s Jurajem Kukurou v hlavní roli, Nova se vrátila k „federální“ verzi soutěže SuperStar a Prima o pátečních večerech vysílá slovenský seriál 1890. Ukazuje se, že troška slovenského jazyka na českém televizním trhu neškodí. Pořadům se poměrně daří.

Jazykem to nebude

„Na RTVS už bude čtvrtý díl tohoto seriálu. Je to výborný způsob, jak dostat slovenštinu zpět mezi české diváky, neboť jí už mnoho z nich nerozumí. Na rozdíl od Slováků, kteří stále sledují české programy a češtině perfektně rozumějí,“ pochvaluje si na facebookové stránce České televize slovenská divačka nového seriálu Inspektor Max.

A zároveň popisuje zvláštní paradox, že slovenská seriálová tvorba se do českých televizí moc nedostává, přestože opačně to funguje bezproblémově. „Částečně je to dáno odlišným vkusem diváků v obou zemích, částečně také tím, že na českých obrazovkách je ohromný přetlak původní hrané tvorby,“ říká Jan Rudovský, který má na starosti akvizici slovenského seriálu 1890 v televizi Prima.

Reklama
ČEZ

Jako další důvod by se mohla nabízet jazyková „bariéra“ nebo slovenština obecně. Podle České televize, která vysílá zmíněný seriál Inspektor Max s hlavní postavou slovenského kriminalisty, si ale diváci na slovenské znění nestěžují. Podobně se vyjadřuje i Rudovský k reakcím na historický krimi seriál 1890. Průměrná sledovanost prvních dvou dílů Inspektora Maxe přesáhla milionovou hranici v cílové skupině 15+. Seriál 1890 nedosahuje na čísla původní tvorby televize Prima, každý pátek ho ale sleduje půl milionu diváků. Průměrný podíl na sledovanosti se pohybuje kolem 16 procent.

O dabingu v obou případech nebyla ani řeč. Inspektor Max vznikal ve spolupráci se slovenskou veřejnoprávní televizí a v akvizičním seriálu 1890 účinkují herci jako Ján Koleník a Vica Kerekes. „Jejich hlasy čeští diváci dobře znají a nadabování by tudíž působilo poměrně zvláštně,“ říká Rudovský. „K dabingu slovenštiny přistupujeme u dětských pořadů, kde očekáváme diváka, který už není ovlivněn společnou československou historií a s porozuměním by mohl mít potíže. Příkladem je vánoční koprodukční pohádka Johančino tajemství,“ dodává za Českou televizi její mluvčí Karolína Blinková.

Koprodukce versus akvizice

Větší snahy přinést na české obrazovky tvorbu našeho nejbližšího souseda tu nicméně jsou. Česká televize logicky nejčastěji hledá cestu spolupráce se slovenskou veřejnoprávní televizí (RTVS). „Každoročně funguje výměna vánočních pohádek – slovenská strana si vybere jednu českou, do které vstoupí jako koproducent, a ČT koprodukuje pohádku slovenskou,“ říká Blinková. Nebrání se ani spolupráci s komerčními slovenskými televizemi jako Joj a Markíza. „Naposledy jsme takto koprodukovali vánoční film Přání k mání,“ říká Blinková. Co se týče akvizic, tak ČT podle její mluvčí v současnosti jedná o nákupu licence k filmům Čiara nebo Viditelný svet.

Koprodukci využívají i komerční subjekty. Televize Nova se s Markízou podílí na vysílání pěvecké show SuperStar. Prima s Jojkou zase spolupracují na soutěži Československo má talent. V akvizicích je Prima nicméně dál. Kromě 1890 také loni odvysílala slovenské seriály Za sklem nebo Prázdniny. „Pro slovenské pořady platí totéž, co pro jakékoliv jiné, v první řadě musíme být přesvědčeni, že budou pro české diváky atraktivní,“ poukazuje na podmínky potenciálních slovenských akvizic Rudovský.

Juraj Kukura, který ztvárnil v Inspektoru Maxovi titulní postavu slovenského kriminality, stojí i za námětem seriálu.
Foto: ČT

Reakce na slovenský seriál 1890 jsou podle Primy převážně pozitivní a diváci až na pár výjimek slovenštinu ve vysílání vítají.
Foto: Prima

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Návrh bez názvu-130
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Návrh bez názvu-130
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)