Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Kina nelákají jen na filmy, ale i technologie a eventy

Jen loni se v českých kinech odehrálo téměř půl milionu filmových představení. Většina se promítala v multikinech. Ta jsou skvělým marketingovým kanálem nejen pro značky, které se v nich prezentují formou videoreklamy, ale i pro obchodní centra. „Přítomnost kina se dokonce objevuje kolem páté příčky důvodů návštěvy vybraného obchodního centra. Následuje po čistotě a bezpečnosti, skladbě nájemců, dopravní dostupnosti a možností stravování,“ tvrdí Gabriela Škodáčková, manažerka pronájmů ve společnosti Dejsiprostor.

Většina návštěvníků kina v obchodním centru zároveň nakoupí ještě někde jinde. „Nejsilnější synergii s přítomností kin pociťují gastro zóny a food courty,“ doplňuje Škodáčková. Přítomnost multiplexu generuje hlavně večerní návštěvnost. Například pražské Centrum Chodov dlouho kino nemělo a zákazníci to vnímali jako nevýhodu. Vloni otevřelo první a zatím jediný megaplex v obchodním centru s 18 sály, který umístil právě v blízkosti občerstvovací zóny.

Tento megaplex se 4DX sálem, ve kterém diváci mohou v rámci sledování filmu zažít efekty jako jsou vítr, mlha, blesky a vůně, je vlajkovým kinem sítě multikin společnosti Cinema City. Izraelská síť multikin působí v devíti evropských zemích a loňské otevření na Chodově bylo jednou z jejích posledních větších kampaní.

Reklama

Megaplex ale sebral návštěvníky pobočkám Cinema City ve stejné spádové oblasti. „Zároveň se tím zvýšila celá divácká základna v dané lokalitě. Tedy přírůstek návštěvníků na Chodově je větší než úbytek návštěvnosti okolních kin,“ sumarizuje Oldřich Kubišta, provozní manažer Cinema City.

Během roku využívá kino širokou škálu médií se zaměřením na on-line a sociální sítě. V současnosti běží webová aplikace s?názvem Valentýnské rande, která cílí na páry a mladší obecenstvo.

„Protože naším hlavním produktem jsou filmy samotné a každý má jinou cílovou skupinu, upravujeme podle toho v kampaních i jednotlivé druhy médií, které diváky osloví,“ vysvětluje Kubišta. Občas kinům pomáhají i samotní tvůrci filmu. Povedlo se to třeba v roce 2016 pohádce Anděl Páně 2, která několik týdnů po svém uvedení překonala hranici milion diváků. „První díl pohádky už lidé znali z televize,“ podotýká Kubišta. Podle něj měl film také skvělé načasování, premiéra se odehrávála před Vánoci. „Pohádce pomohl i fakt, že ji koprodukovala Česká televize a mohla ji propagovat. Navíc měl film skvělé PR. V době vstupu do kin byla média plná rozhovorů s režisérem Jiřím Strachem nebo hercem Ivanem Trojanem,“ doplňuje.

Kino jako místo setkání se sousedy

Jiným způsobem k propagaci přistupují menší, umělečtěji zaměřená kina. Spoléhají na komunitu, která se zajímá o specifický druh filmů a je spjatá s lokalitou. Pražská kina Aero, Bio Oko a Světozor propaguje Jakub Fürst.

Základem komunikace je dramaturgie: v kinech se nejen promítá, ale konají se tam i cestovatelské přednášky. Pro „jeho“ kina jsou důležité i eventy. „Jedna z posledních akcí byla týdenní oslava výročí 20 let kina Aero. V rámci ní jsme uspořádali projekci pro sousedy. Lidem z okolí kina jsme dali do poštovních schránek letáky,“ zmiňuje Fürst.

Velmi dobře v Aeru a Bio Oku fungují přehlídky spojené s jedním jménem. Loni zorganizovali přehlídku filmů režiséra Davida Lynche a herce Jacka Nicholsona. „Vyprodanost na těchto událostech se pohybuje v rozmezí 80 až 90 procent,“ říká manažer. Úspěšné byly i filmové maratony, například všech dílů Pána prstenů. Ke všem akcím kina připravují vlastní grafiku, jejichž vizuály se liší od klasických filmových plakátů s fotkami hlavních postav filmu.

Podle něj je Světozor spíš kinem, kam divák zajde na specifický film, zatímco Aero a Bio Oko jsou komunitní místa. Obě se nacházejí v rezidenčních oblastech – Aero na Žižkově a Bio Oko je důležitým kulturním místem Holešovic. „V holešovickém Oku pořádáme nedělní brunch. Připravíme různé druhy jídel a lidé si můžou vzít občerstvení přímo do sálu, je tam víc světla, aby návštěvníci na jídlo viděli,“ říká manažer.

Dvojice kin cílí i na „netradiční“ skupiny diváků. „V Oku a Aeru se pravidelně koná Baby kino. To jsou představení pro matky s dětmi,“ poznamenává. Oko a Aero také pořádají filmová představení s názvem Kino senior, na která je snížené vstupné 60 korun.

Kromě věrnostních karet nabízejí kina možnost sepjetí s kinem formou „adopce sedaček“ v rámci projektu Moje Kino. Lidé, kteří si takto sedačku osvojí, jsou pak přednostně zváni na premiéry. Adoptování sedačky na tři roky přijde na čtyři tisíce korun.

Kina, o která se Fürst stará, dbají i na výběr reklam, které v nich běží. „I tady dáváme přednost alternativním věcem jako jsou třeba výstavy,“ vysvětluje manažer. Kina spolupracují s kurýrní službou Messenger, která připravila spoty artovým kinům na míru s odkazy na Titanic nebo Pána prstenů.

Kromě spotu mají jeho kina i „slidy“, statické obrázky, které promítají před filmem. „O reklamy je zájem. Jsme vyprodaní skoro celý rok,“ uzavírá Fürst.

Zájem o spojení s filmem klesá

Pro marketéry je kino zajímavé zejména kvůli spojení s diváckými emocemi při sledování filmu. „Je to skvělá příležitost pro každou značku, postavit se vedle Brada Pitta a zazářit jako největší filmové hvězdy,“ podotýká Jakub Vrzala, jednatel společnosti Visia Cinema zastupující 103 kin v 96 českých městech. Podle něj je kinoreklama vhodný marketingový kanál pro komunikaci v konkrétním regionu. Kampaň se dá spustit jen tam, kde má zadavatel pobočky.

Firmy se nemusí prezentovat pouze formou spotu těsně před promítáním snímku. Mohou se spojit i s jeho obsahem. „S firmami stále spolupracujeme, ale pociťujeme menší zájem než býval před deseti lety,“ komentuje vývoj na trhu Alice Rychlinková, marketingová manažerka distribuční společnosti Bioscop. Na mysli má umístění loga na plakátu nebo product placement.

„Iniciativa spojení firmy s filmem primárně vychází od nás jakožto distributora filmu,“ vysvětluje Irena Kobosilová, manažerka marketingu distribuční společnosti CinemArt, která loni dodávala do kin každý třetí film. Její společnost zná plán premiér i na dva roky dopředu. „Snažíme se odhadnout, jaký partner by pro daný snímek mohl být vhodný. Není podmínkou, aby značka měla ve filmu product placement, možná jsou i lokálně domluvená partnerství,“ dodává.

Třeba návštěvnost kin a zájem lidí marketéry přesvědčí, že kino je stále médium, které by neměli při plánování kampaní přehlížet, ale naopak ho zařadit do svého mediamixu.

Reklama
MMcite
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)