Češi jsou pro Rakušany atraktivní. Pro organizaci Tirol Werbung, která se stará o propagaci turistické oblasti Tyrolska, jsme celkově devátým nejdůležitějším trhem, když číslo jedna je samozřejmě Německo. Ale co se zimní sezony týče, jsme dokonce šestý nejdůležitější trh. Ve spolkové zemi Tyrolsko se totiž nachází řada známých alpských středisek, například Sölden, Kitzbühel nebo Tux.
„V Česku hodně komunikujeme zimní témata, především lyžování na ledovci,“ vysvětluje Holger Gassler, vedoucí marketingu Tirol Werbung pro Evropu a zámoří. Tyrolsko podle něj toho může hodně nabídnout: v zimě lyžování, v létě vysokohorskou turistiku nebo cyklistiku.
„Náš hlavní úkol je být v mysli lidí jako top lokalita pro cestování za lyžováním,“ upřesňuje Gassler zadání své organizace na podporu cestovního ruchu, která peníze na svůj provoz dostává od místní vlády a obchodní komory. Úspěch svých marketingových aktivit měří počtem lidí, kteří v regionu přenocují, a celkovým počtem příjezdů do oblasti. Většinu z návštěvníků tvoří rodiny, páry a lidé, kteří milují sport.
Češi šetří na luxusu
Lidé z různých zemí mají také odlišné nákupní zvyky. Jací jsou podle rakouského marketingového specialisty Češi? „Mají k horám silný vztah. Obě země jsou si kulturně velmi blízké a mají podobný způsob života,“ míní. I jedna z nejúspěšnějších tyrolských firem Swarovski má české kořeny. Její zakladatel Daniel Swarovski se totiž narodil poblíž Jablonce nad Nisou.
„Češi obvykle nepřespávají ve čtyř- nebo pětihvězdičkových hotelech. Šetří na ubytování a jídle, ale nezdráhají se utrácet za sport a sportovní vybavení,“ charakterizuje rakouský manažer naše nákupní zvyklosti.
Každou zemi, ze které turisté přijíždějí, hodnotí organizace zvlášť a dívá se na to, jaká je tamní ekonomická a politická situace. Také investuje do marketingového výzkumu a ptá se lidí přímo v zemích, ze kterých do Tyrolska návštěvníci jezdí.
Důležitý aspekt pro vytvoření cílových skupin a následně marketingové strategie je také to, jak daleko jsou země od Tyrolska vzdálené. „Česko je třeba hodně blízko, což znamená, že Češi u nás mohou strávit i kratší dovolenou,“ podotýká. A Češi mu dělají radost. Počet příjezdů a přespání od nás stále roste, a to víc než u ostatních zemí.
Co se týče konkrétních marketingových aktivit, Tirol Werbung má globální agenturu, která dodává hlavní kreativní ideu a tu pak distribuují na lokální trhy za pomoci partnerů. V Česku s lokalizací pomáhá agentura Odysseus a její aktivity jsou zacílené hlavně na Prahu, Plzeň a Brno.
Tento rok mělo Tyrolsko globální kampaň „Wofür schlägt dein Herz?“ přeloženou jako „Pro co tluče tvoje srdce?“, která ukazuje, co všechno můžete v Tyrolsku zažít.
My taky nejvíc hostíme Němce
Zmiňovaní němečtí turisté jsou nejdůležitější nejen pro Tyrolsko, ale i pro nás. I tady totiž tvoří 20 procent všech hostů, kteří se ubytují v hotelových zařízeních. Jen za první tři čtvrtletí letošního roku šlo zhruba o 1,5 milionu německých hostů.
„Do stimulace příjezdů z tohoto trhu směřovalo z marketingových rozpočtů našich zahraničních zastoupení 14,2 milionu korun,“ potvrdila pro MAM Michaela Klofcová, manažerka tiskového oddělení organizace na podporu turistického ruchu CzechTourism.
Polovina tohoto rozpočtu byla přitom věnována na B2C aktivity, 30 procent na komunikaci s firmami, konkrétně na roadshow, odborné semináře a press tripy. Zbylá pětina této částky byla použita na PR aktivity v Německu.
Tirol Werbung letos uspořádal soutěž o zájezd do Tyrolska. Úkolem bylo vyfotit se u jejich reklamy. Tato z Václavského náměstí byla vítězná.
Foto: Tirol Werbung
Alpská oblast Tyrolsko – která se skládá ze dvou zcela oddělených částí – leží na západě Rakouska.
Foto: Tirol Werbung