Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Komunikace je interakcí mezi lidmi, ne mezi notebooky a projektory. A PR bude vždy založeno na zdravém rozumu a přirozenosti

Když v roce 1923 vydal Edward Bernays knihu Crystallizing Public Opinion, definoval v ní tehdy příslušníky nové profese specialistů na public relations jako ty, kdo jsou vlastně „praktikujícími společenskými vědci“. Upozornil, že pro práci v PR jsou potřebné základní znalosti behaviorálních a společenských věd, především psychologie, sociologie nebo antropologie.

A ten, kdo dokáže využít znalosti z různých oborů a propojit je se zkušenostmi s mezilidskou komunikací a zejména s fungováním médií, může se hrdě považovat za kompetentního „poradce ve vztazích s veřejností“.

Svou definicí chtěl vyjádřit rozdíl mezi skutečnými PR poradci a v té době běžně rozšířenými „tiskovými agenty“, kteří se zabývali domlouváním novinových článků o klientech a jejich skvělých produktech.

Reklama
ČEZ

Za 95 let od vydání slavné knížky se toho v našem oboru změnilo hodně, to základní ale zůstává stejné. Nestačí jako poradce se tvářit, poradcem je třeba být. Rozdíl se pozná podle toho, zda klient po setkání s PR poradcem dokáže rozpoznat, že schůzka měla smysl a peníze za konzultaci nebyly vyhozeny z okna. Kompetentní PR poradce dokáže společně s klientem definovat jeho komunikační potřeby. Rozpoznat cílové skupiny, formulovat potřebná sdělení a identifikovat, jak tato sdělení příslušným skupinám doručit.

Agentury, které své „poradenství“ v PR redukují především na obstarávání článků – jak se rádoby odborně říká „generování publicity“ -, nemohou na roli skutečných poradců nikdy aspirovat. Prostor, původně vyhrazený komunikačním poradcům, pak logicky začínají okupovat poradci ostatní: právní, manažerští nebo finanční. Ke klientům připochodují ve skupinách po čtyřech či více, vybaveni notebooky, projektory a prezentačními softwary obsadí zasedačku. Z databáze v centrále si stáhnou šablony, do nich nalijí údaje z „datových a benchmarkových bazénů“. To vše okoření vybranými klišé z manažerské novomluvy.

Sebevědomá PR agentura na to může mít jen jediný lék. Ukázat svým klientům vlastní přidanou hodnotu, kterou jiní poradci přinést nemohou. Ukázat, že rozumí komunikaci, jazyku a způsobům výměny informací. Komunikace je interakcí mezi lidmi, ne mezi notebooky a projektory. A PR je a vždy bude založeno především na zdravém selském rozumu a přirozenosti, nikoliv na počítačové inteligenci.

Vladimír Bystrov, partner, Bison & Rose

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)