Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Když v Bruselu ti, kteří připravují normy, umí (jen) zapnout počítač

Evropským nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR) se v našem sdružení zabýváme přes čtyři roky. S blížícím se datem účinnosti (květen 2018) se stále častěji setkáváme se žádostmi o srozumitelný návod, jak se na GDPR připravit. Proto jsme připravili on-line průvodce, jehož prostřednictvím lze i klást dotazy.

Z těchto dotazů víme, jak málo se firmy i jednotlivci v GDPR orientují. Není se co divit. Z nařízení je patrné, že se v něm a v jeho uvedení do praxe plně neorientují ani sami autoři a mnoho zásadních otázek zůstává stále otevřených. Zatímco firmy pátrají po tom, jak správně nový předpis implementovat, z Bruselu přichází nová hrozba pro digitální průmysl – návrh nařízení o soukromí a elektronických komunikacích, tzv. ePrivacy. Jako by digitální branže, na kterou GDPR a ePrivacy velmi citelně dopadnou, byla pro úředníky a představitele evropských institucí jen synonymem pro zapnutí počítače a zadání URL zpravodajského serveru do prohlížeče. GDPR a především návrh ePrivacy trpí totiž zásadní neznalostí technologických zákonitostí digitální ekonomiky!

Autoři norem si třeba neuvědomují, co vše stojí a padá s on-line reklamou, která je tolik obtěžuje a kterou vnímají jako hrozbu pro své soukromí. Netuší, že kvalitní obsah bez reklamy a sběru údajů o chování uživatelů nebude existovat. Bruselská naivita ohrožuje digitální ekosystém!

Reklama
Know

GDPR ukládá doložit souhlas uživatele se zpracováváním jeho osobních dat. V praxi vstoupíte na web a zaškrtnete políčko souhlasu. Nejenže dosud nikdo neřekl, jak má nově souhlas vypadat, také není známo, jak technicky doložit fyzickou aktivitu zaškrtnutí políčka. Bude-li uživatel chtít souhlas odvolat, musíte nejen jeho osobní data smazat, ale také být schopni prokázat, že k výmazu došlo a kdy proběhl. Jak vést databázi smazaných osobních dat bez jejich uchovávání? Je to Hlava 22.

Květen 2018 je pro Brusel asi daleko. Ale firmy tolik času nemají. Implementace nových postupů – těch, které jsou jasné a technicky realizovatelné – zabere měsíce. Jak ale vyhovět bruselským lhůtám, když neexistuje jasný návod, jak to provést?

Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka, Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR)

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)