Staňte se manažerem vlastní prodejny. K tomu vybízejí obchodní řetězce Tesco a Lidl. Vyvinuly pro tento účel mobilní hry, které cílí hlavně na děti. Hráči v nich staví regály, doplňují do nich zboží, starají se o požadavky zákazníků a vymýšlejí obchodní strategii.
Jdou na to přes děti
Hra Moje malé Tesco se u nás objevila už zkraje loňského roku. „Cíl hry je jasný – mít spokojené zákazníky a zvyšovat odbyt zboží,“ zmínila za Tesco Iva Křížová, manažerka oddělení Digital. Před nedávnem přibyla podobná aplikace od značky Lidl. Důvodem bylo prý rozšíření sponzorských aktivit, které cílí na děti. „Věříme, že hra naše zákazníky bude bavit a ještě více posílí jejich pozitivní vztah k naší značce,“ doufá Zuzana Holá, tisková mluvčí Lidlu. Podle ní si v aplikaci každý může vyzkoušet, co to obnáší být dobrým manažerem, jak složité může být uspokojit přání zákazníků a zajistit bezproblémový chod prodejny.
Názory na to, jak jsou z marketingového pohledu obě hry účinné, se ale liší. Podle Martina Smutka z agentury Proficio, která se zaměřuje na digitální marketing, se nacházíme v době, kdy je klasická reklama stále méně efektivní. Proto je prý logické, že značky hledají nové způsoby, jak se dostat blíže k zákazníkům. „Mobilní hry jsou k tomu skvělým nástrojem,“ míní a dodává: „U obou her je zajímavé, že se nesnaží oslovit zákazníky přímo, ale jdou na to přes jejich děti. Ukazuje to jejich roli ve výběru místa k nákupu. Díky tomu jsou hry zajímavým způsobem, jak zvýšit efektivitu reklamy bez toho, aby se zvýšilo vystavení zákazníků klasické propagaci.“
Bude to ale děti bavit?
Naproti tomu Vojtěch Lambert, výkonný ředitel agentury LCG New Media, si není příliš jistý, jestli děti bude stavění nákupního centra bavit. „Přínos her je pro budování značky velmi diskutabilní a o podpoře prodeje nemůže být ani řeč,“ říká. Přitom obě aplikace propojují virtuální prostředí s reálnou prodejnou. Ve funkci Čárového detektiva se mají hráči vydat do prodejny Lidl, kde na svůj mobil naskenují čárové kódy vybraného zboží. Díky tomu postoupí na další úrovně. „Jestliže zákazník začne věnovat značce svůj čas a práci, třebas i ve formě hry, pak se zvyšuje pravděpodobnost, že u ní bude i nakupovat,“ dodává marketingový specialista Robert Němec.
„Možná je cíl daných aplikací jiný – tedy nabrat data a pak je překlopit do dalších aktivit,“ zamýšlí se Vojtěch Lambert.
Foto: Lidl