Valí se jak lavina. Jakub Štáfek alias Julius Lavický z internetového seriálu Vyšehrad dokázal během pár týdnů totálně opanovat sociální sítě. Začínající internetová videotéka Obbod okopírovala osvědčený model svých známějších globálně působících konkurentů. Nepochybně s mnohem menším rozpočtem, ale úspěšně. Netflix má House of Cards, HBO má Pustinu, Obbod má svůj Vyšehrad.
Recenzenti se diví, jak je možné, že relativně malé internetové projekty přichází s odvážnějšími a kvalitnějšími pořady než velké televize, které disponují miliardovými rozpočty. Vyšehrad nebo Semestr jsou ale inspirací i pro marketéry.
Branded content a návrat k poctivé filmařině byly jedny z nejvýraznějších trendů i na posledním festivalu v Cannes. Grand Prix ostatně vyhrála vyloženě tradiční reklama britské značky John Lewis. Jsou ale i další příklady. Oděvní značka H&M natočila příběhy Modern Essentials a Road Trip s filmovou hvězdou Kevinem Hartem a fotbalovou ikonou Davidem Beckhamem. Těžko říct, zda spoty označit jen za reklamu, nebo spíš za krátké filmy. Oba mají okolo šesti minut a hlavně miliony zhlédnutí na YouTube. Produkty jsou neustále vidět, ale výrazně se na ně neupozorňuje. H&M s tímto konceptem v Cannes taky zabodovalo.
Pozadu nezůstala ani automobilka Ford. Dost možná jste v prosinci na internetu narazili na krátké spoty s Madsem Mikkelsenem. Ty de facto sloužily jen jako kraťoučký teaser na osmiminutový YouTube film La Fantome s gangsterskou estetikou. V hlavní roli účinkuje právě dánský herec a výrazně okrové SUV Ford Edge. Volvo zase promovalo model V90 seriálem krátkých filmů s emotivním příběhem fotbalisty Zlatana Ibrahimoviče.
České značky mají samozřejmě výrazně nižší marketingové rozpočty, a proto se zkouší prosadit product placementem. Je ale otázkou času, kdy si i ony uvědomí, že se mohou pokusit zprodukovat vlastní obsah, který uživatelé nebudou naštvaně přepínat, ale sami vyhledávat. Jde to i bez hollywoodských es. Vyšehrad nebo Semestr mohou být příkladem, jak na to.
Jiří Herian, managing director, OMD