Více peněz od značek hudebníkům přinese možnost tvořit kvalitnější hudbu, značky si pak slibují rostoucí prodeje. „Když jste k fanouškům upřímní a nesnažíte se jim lhát, budou na vaší straně,“ tvrdí zpěvák Ben Cristovao.
V rozhovoru pro DVTV jste uvedl, že tvoříte pro cílové skupiny. Které to jsou?
Moje hlavní cílová skupina jsou lidé ve věku 17 až 24 let. Mnozí mě začali poslouchat ve 13 letech a stárnou se mnou. Snažím se přemýšlet tak, abych dokázal pokrýt co nejvíce lidí.
Jaký je poměr ženy versus muži?
Je to poměrně vyvážené. V době, kdy jsem dělal projekty Žiju pro to a Těžký váhy, kluci velmi rychle přibývali. Songy typu Pure Girl osloví spíše dívky.
Kdybyste žádné cílové skupiny neměl, tvořil byste jinou hudbu?
I teď dělám některé songy, protože chci, a nepřemýšlím o jejich dopadu. Když člověk řeší posilovnu nebo motivaci, není pro všechny. Vím, že mě sleduje široké spektrum lidí, a snažím se jim ten různý obsah distribuovat. Jednou za čas se povede písnička, která se líbí všem napříč cílovkami, a to je to nejlepší, co se může stát. Můžu jmenovat song Bomby. Ten má na YouTube přes deset milionů zhlédnutí.
Získáte vlastně víc peněz z marketingu, nebo od lidí?
Víc jich je z marketingu. Dokážu si obstarat od firem více prostředků než od fanoušků a věřím, že ti by to měli ocenit. Takto mohu dávat víc hudby zadarmo než kdokoliv jiný.
Zmínil jste písničku Bomby. V jejím textu jmenujete poměrně hodně značek. Třeba Ray Ban a Gucci…
Cítím totiž, že jejich název je silné slovo s velkou výpovědní hodnotou pro tuto kulturu a dobu. Některé značky si okolo sebe vybudovaly auru. Od těchto značek primárně nic nemám, ale mám pocit, že si to nějakým způsobem zaslouží. Vím, že když je zmíním v písničce, rapidně se jim zvednou prodeje. Někdy se mi následně z firem ozvou a dávají dárky. Ale to není primární účel.
Komerční sdělení jste do textu nikdy nedal?
Pouze jednou. Šlo o písničku Pure Girl (spolupráce s kosmetickou firmou L’Oréal, více se o kampani dočtete v MAM 47/2016 – pozn. red.). Tehdy jsem v textu zmínil claim. Nešlo o konkrétní produkt.
Dokázal byste říct, kolik komerčních spoluprací máte?
To jste mě celkem zaskočila. Co se týče dlouhodobých spoluprací, ty by se daly určitě spočítat na prstech jedné ruky. Jednorázových bude mezi deseti a patnácti.
Nebojí se značky toho, že spolupráce s vámi není exkluzivní?
Nabízím exkluzitivu v rámci segmentu. V něčem jezdím, potřebuji volat nebo někde jíst. Vybírám si značky, které reálně potřebuji k životu. Když si to člověk umí poskládat, značky jsou v dokonalé symbióze s jeho životem a nevypadá to násilně. Kdyby si značka chtěla rezervovat nějakého umělce jen pro sebe, nedovedu si představit, jaký by na to musela mít rozpočet.
S kterou značkou máte partnerství nejdéle?
S Red Bullem. Spolupráce začala, když jsem jezdil profesionálně na snowboardu, tedy ještě předtím, než jsem začal dělat hudbu. Takže ten vztah s ním je velmi intenzivní.
Je taková značka, se kterou odmítáte spolupracovat?
Mám to tak zatím s tvrdým alkoholem. Vytvořil jsem projekt Barbaři, kde se snažím mladé motivovat k pohybu, a alkohol by šel proti tomu, co lidem říkám.
Jak vyhodnocujete značkám váš přínos?
Moje agentura se stará o to, aby značka měla každý měsíc report. Mojí hlavní úlohou je tvorba.
Přišlo mi zajímavé, že vás fanoušci brání i v případech, kdy jim je jasné, že to je reklama. Přitom jde o skupinu lidí, kteří jsou často vůči reklamě v klasických médiích imunní a mnohdy mohou mít nainstalovaný adblock.
Myslím, že to je i tím, že se snažím být k fanouškům upřímný a vysvětlovat, jak celý byznys funguje. Nenutím je, aby si kupovali cédéčko nebo cokoliv jiného. Našli jsme díky komerci jiný způsob, jak financovat moji hudbu. Díky penězům navíc můžu dělat kvalitnější hudbu nebo si dovolit udělat zajímavější videoklipy – a pro fanoušky je to zadarmo.
Ale já to nemám zadarmo. Já zaplatila tím, že jsem na YouTube viděla reklamu před videem.
Tu ale nemají všichni. Jedná se sice o placení, ale neodpovídá to reálné hodnotě. Když se podívám, kolik vydělám na YouTube, tak by mi to na život nestačilo.
Ani s miliony zhlédnutí?
U youtubera to pravděpodobně stačí, ten dělá videa každý den a je v pohodě. Já mám ale nové video jednou za dva až tři měsíce. A prostředky z YouTube zaplatí maximálně polovinu celkových nákladů na natočení videoklipu.
Spousta umělců teď hodně žije z merchandisingu.
To je docela úsměvné. Před lety mi další umělci vyčítali, že jsem zaprodanec. Dnes se podívám na celou scénu a vidím, že to je jeden velký krám s oblečením a všichni spolupracují s energetickými nápoji nebo alkoholem. Taky mám svůj „merch“, ale tím, že si umím sehnat peníze jinde, nemám potřebu ho do fanoušků extrémně tlačit. A myslím, že právě proto mě fanoušci mohou vnímat pozitivně.
Jak vidíte vývoj do budoucna, budou umělci hledat jednu značku za druhou, která by je podpořila?
Bude to záležet na konkrétním umělci. U nás to bude limitováno na přední umělce, ti mají větší zásah. Značky se budou chtít dostat k lidem. Dřív to dělaly skrze televizi, ale zacílení sdělení bylo hodně nepřesné. Dnes mají značky profil uživatele, který si přejí oslovit, a stačí jim najít umělce, který danou cílovou skupinu dovede oslovit a zároveň se hodí do image značky. Podle mě jsou influenceři dnes nejlepší cestou, jak dostat produkty přesně tam, kam mají jít. Efektivností se sociální média mílovými kroky televizi blíží.
Je druh hudby, který je pro značky atraktivnější? Třeba v elektronické hudbě není DJ zase až tolik vidět.
Právě dýdžejové mohou být zajímaví pro značky, které nabízejí kvalitní sluchátka a hudební techniku. Mají sice málo sledujících, ale jsou to zase fanoušci, kteří hledají kvalitu.
Myslíte, že aktivita umělců na sociálních sítích pomáhá i bulváru?
Určitě. Vznikl tu prostor, kde lidi mohou celebritu přímo konfrontovat s tím, co se o ní píše. Takže když má umělec sociální sítě, může kontrovat čemukoliv, co je o něm nebo proti němu napsáno. Teď musí bulvár se sítěmi pracovat a vytvářet příběhy. Troufám si říct, že to bulváru pomohlo. Má umělce k dispozici celý den a je snazší najít trhák.
Ben Cristovao
Hudebník. Do povědomí veřejnosti se dostal v roce 2009, když byl finalistou talentové soutěže Česko Slovenská SuperStar. Dnes má na Facebooku téměř půl milionu fanoušků a jeho videoklipy na YouTube mají pravidelně miliony zhlédnutí. Hodně spolupracuje se značkami. Například je součástí kampaně mobilního operátora Vodafone #jetovtobě, spolu se Seznamem učí mladé lidi se bezpečně seznamovat. Má vlastní značku Barbaři.