„Jsme naprosto specifický segment, ve kterém se komunikuje zcela napřímo a jen zcela výjimečně se cílí i na širší veřejnost,“ varoval hned na začátku Jiří Smola, manažer prodeje společnosti Asko KC, která je výhradním dovozcem motocyklů japonské značky Kawasaki do ČR. Kawasaki je podle Smoly ovšem výjimečná i tím, že na rozdíl od svých konkurentů zcela rezignovala na výrobu skútrů, což byl v posledních letech velmi dynamický segment. Specializuje se na silnější až supersilné stroje. Za to je odměněna také tím, že tento brand 99 % jeho cílové skupiny dobře zná.
„Cílíme především ‚na pankáče‘, tedy napřímo, a to prostřednictvím internetu a nemnoha časopisů. Pro nás – kromě vlastního webu a facebookového profilu – nemá konkurenci web Motorkáři.cz a měsíčník Motohouse,“ vysvětluje Smola s tím, že rozdělení mediálních investic je dnes 70 ku 30 ve prospěch webu.
Smola ovšem zdůrazňuje, že v tomto malém, ale elitním rybníčku se všichni navzájem znají a ceníkové ceny tak prý už vůbec neodpovídají realitě, za kterou se inzerce na těchto webech a v těchto časopisech nakupuje.
Motorka jako indikátor doby…
Internet, který je dnes hlavním komunikačním nástrojem, také trh „deformuje“. Možnost porovnávání cen prý stlačila marže prodejců na minimum, což je v Česku, kde Kawasaki prodává tři stovky strojů, citelný problém. Smola také potvrzuje, že prodeje motocyklů – zejména silnějších kubatur – jakožto luxusního a „volnočasového“ zboží ukázkově kopírovaly ekonomický vývoj. Stoupaly do poloviny roku 2009, kdy k nám dorazila ekonomická krize. Od té doby klesaly a tento propad se zastavil až v posledních dvou letech. „Největší problém spočíval v tom, že lidé se začali bát kupovat věci na úvěry a právě tak se motorky prodávaly. Konkrétně celých 50 procent. Tehdy se však lekli. Až teď z nich ten strach přestává být cítit,“ vysvětluje Smola.
… a lék na krizi středního věku
Připomíná také mimo branži nepříliš známý fakt, že 50 až 60 procent motocyklů je kupováno „na firmy“. „Mladí na to nemají, a tak jezdí na střepech. Motorkách, které nemají výkon ani nebrzdí. A pak dochází ke všem těm nehodám. Pro nás jsou důležití zákazníci nad 30 let,“ popisuje Smola.
Moderní motocykly jsou podle něj prý „jiné“. „Před 10 lety mohl třeba na naší motorce ZX10 Ninja jezdit jen ten, kdo to uměl. Dnes je to mnohem snazší. Už nejde jen o maximální výkon, ale taky o ovladatelnost. A na přání některých začínajících jezdců se dá motorka dočasně ,zavřít‘, což znamená, že se dá uměle omezit výkon jejího motoru tak, aby s ním její jezdec neměl zbytečné problémy,“ říká Smola.
Hlavním tahákem prezentace Kawasaki v Holešovicích ovšem nebylo nic jiného než její model H2R, 330koňová mašina za víc než 1,3 milionu korun, kterou české zastoupení ani nevlastní. Jedná se totiž o putovní model, jenž cestuje po obdobných veletrzích v rámci celé Evropy. „Ne, neočekáváme, že bychom u nás nějakou prodali. I když objednat si ji samozřejmě můžete,“ usmívá se manažer prodeje značky Kawasaki.
Prodeje motocyklů silnějších kubatur prý ukázkově kopírují ekonomický vývoj. Stoupaly do poloviny roku 2009, pak je srazila krize. V posledních dvou letech se opět zvedají.