Na současném trhu je kreativita nezbytnou součástí růstu a konkurenceschopnosti každé značky a jejích produktů. Jak je tomu ale u těch, které nenajdeme běžně v regálech supermarketů, jež mají spíše nehmotný charakter a jsou již samy o sobě kreativní? Kulturní produkty na českém trhu vnímáme spíš jako neziskovou sféru, kterou je nutno podporovat, než jako obchodní příležitost. Ekonomické údaje však ukazují jinou realitu: architektura, design, móda či filmový a hudební průmysl dosahují v zemích EU až 4,5 % HDP a vytvářejí 8,5 milionu pracovních míst. Kreativní produkty mají svá specifika: z velké části mají nehmotnou povahu a odlišný životní cyklus. Také jejich cena nezávisí jen na kvalitě, ale často je stanovena na základě psychologického stanovení ceny, tedy kolik je ochoten spotřebitel zaplatit třeba na základě pověsti umělce. Také tvorba jejich komunikační strategie je odlišná. Geometry Global se zabývá především aktivací retailových značek, nicméně se nám daří podporovat i značky a produkty v kreativní a sportovní oblasti, které mají k sobě relativně blízko. Klasické reklamní postupy, například zjednodušení v komunikaci klíčového argumentu produktu, zde zcela nefungují, naopak se osvědčují postupy nové jako sdělení emoce z uměleckého prožitku opět emocí či zážitkem. To dobře umožňuje právě podlinková komunikace jako kreativní guerilla, happeningy, soutěže, eventy nebo netradiční řešení klasických formátů, jako např. 3D billboardy, úprava CLV a samozřejmě on-line. Inspiraci můžeme stále hledat v zahraničí, kde jsou muzea, divadla či celebrity běžně klienty kreativních agentur. Důkazem, že v komunikaci kreativních produktů je možné popustit uzdu fantazii, jsou i ceny Cannes Lions, kde kampaň 24 Hours of Happy Pharrella Williamse či rebranding Bergen International Festivalu získaly v minulém roce Grand Prix. Kreativní produkty si zkrátka zaslouží kreativní komunikaci.
Naďa Fidrmucová
account manager
Geometry Global Prague
([email protected])
Muzea, divadla či celebrity jsou běžně klienty kreativních agentur.