Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

V Česku je mediální svoboda, byť trochu poklesla

Je česká mediální krajina svobodná? Pokud člověk nepatří mezi příznivce konspiračních teorií, musí odpovědět, že je. Zároveň však platí, že jako každá svoboda je i svoboda médií vždy v ohrožení, že se ji někdo pokusí omezit.

Sluší se připomenout, že česká média se po listopadu 1989 dokonce osvobodila dříve, než jiné prvky společenské struktury, a právě proto asi jako první začala až úzkostlivě o svou svobodu dbát. Tištěná se okamžitě pustila do privatizace a obsahově se definovala jako nezávislá, vysílací vzápětí začaly usilovat o statut veřejné služby.

Privatizace to byla z hlediska dodržování standardů hodně divoká a ani odstátnění vysílání nevyšlo tak úplně podle plánu, zejména způsob utváření vysílacích rad.

Reklama
MMcite

Prakticky celá devadesátá léta panovaly tradiční obavy, že českou mediální krajinu ovládnou Němci, kteří v nich budou prosazovat svou politiku. Když pak němečtí vydavatelé významnou část médií skoupili, ukázalo se, že se chovají jako regulérní investor a zajímají je finanční toky, ne názory listů.

Ne vždy to samozřejmě bylo ku prospěchu věci, orientace na ekonomizaci provozu vedla k poklesu kvality, rozhodně však ne k omezování svobody názoru. Navíc vždy existoval segment vlivných názorových médií, jejichž nezávislost nebyla pouze deklarovaná a případná afinita k některému politickému proudu byla dána vlastním rozhodnutím, nikoli omezováním svobody vnějším (politickým) tlakem.

Tomu se ovšem nikdy nevyhnula média veřejné služby. S nadsázkou bylo možné tvrdit, že se je politické strany neúnavně pokoušely proměnit v média spíše parlamentní, přičemž o nějaké kryptovariantě „vládní vlnky“ politici nadále sní, i když náhodou spí, dodnes. Napětí vyvrcholilo v televizní krizi 2001 a následnou mnohatisícovou demonstrací na Václavském náměstí, kdy politické elity tlaku náměstí ustoupily.

Reliktem střetu je úporná snaha o tzv. vyváženost, požadovanou politiky, která ovšem někdy nabývá až parodické podoby „pět minut Hitlera, pět minut Židů“.

Odchod německých vlastníků a převzetí jimi opuštěných médií domácími oligarchy však přinesl problémy, zejména v souvislosti se vstupem nejvýznamnějšího z kupců Andreje Babiše do nejvyšších politických sfér. To, že svá média přesunul do svěřeneckého fondu je vnímáno pouze jako zakrývací manévr. Situace má i pozitivní vedlejší efekt: novináři, kteří odmítli v těchto médiích pracovat, založili několik vlivných internetových i tištěných titulů, které významně zvyšují kvalitu mediální krajiny.

Současný stav se odrazil v žebříčku svobody médií sestavovaném každoročně respektovanou organizací Reportéři bez hranic. Mezi 180 hodnocenými zeměmi pokleslo Česko oproti roku 2013, kdy Babiš koupil Mafru, z 16. na 34. místo.

Může však jít i o obecný trend proměny globální politiky a nikoli pouze přímý důsledek proměny české mediální scény.

Podobně jako Česko totiž poklesly na žebříčku i další země, k nimž se politicky i mediálně vztahujeme: Slovensko 23.–27.; Polsko 22.–58.; Maďarsko 56.–73.; Velká Británie 29.–40., USA 32.–45. Jinde jsou ovšem trendy opačné: Rakousko 12.-11.; Francie 37.-33.; Izrael 111.-87. a za zmínku stojí zejména ono kdysi obávané Německo: 17.—15.

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)