Růst e-commerce se téměř zastavil, nejvíce na něj doplácí velcí hráči

Česká e-commerce zvolnila své dosavadní tempo. Češi během druhého čtvrtletí letošního roku utratili v online obchodech 52,92 miliardy korun. To je přitom jen o necelou miliardu více, než tomu bylo ve stejném období loňského roku.

Největší otřesy zažívají velcí a zavedení prodejci. Problémy vykazují se skladovými zásobami a dobíhá je i časté „ohýbání cen“, jak upozorňuje společnost Shoptet, díky které prodává online více než polovina všech podnikatelů a subjektů v ČR. Data společnosti ukazují, že negativní zprávy a zejména rostoucí inflace přibrzdila nákupní apetit zákazníků. Počet objednávek se na českém internetu propadl proti loňsku o 16 procent. Nicméně právě zmíněná inflace způsobila, že i přes menší frekvenci nákupů obraty eshopů vzrostly.

Zajímavý je i další trend, podle kterého Češi hledají alternativy, tedy zejména lepší ceny. Díky tomu se do popředí zájmu dostávají menší hráči. Ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba k tomu říká: „Zákazníci jsou opatrnější a také vybíravější. V tomto ohledu se ukazuje, že drakonický marketing a časté ohýbání cen, které bývá u velkých eshopů běžné, se postupně obrací proti nim. Lidé hledají alternativy k vybraným značkám nebo tipům zboží a především vyhledávají lepší ceny. Ty jim nabízí menší podnikatelé, jejichž výsledky jsou díky tomu stabilnější a odolnější vůči současným otřesům na trhu.“ 

Dalším faktorem, který hovoří v neprospěch velkých firem, jsou problémy se zásobami. Nejprve byly v dobách covidu zpřetrhány dodavatelské řetězce, poté skokové zdražování. To společně se špatným odhadem a plánováním na další období se negativně projevilo do chodů velkých firem. „Menší a středně velcí podnikatelé jsou ze své podstaty průběžně nuceni se umět adaptovat i díky tomu jsou na tom lépe,“  dodává Huba.

Nejvíce se utrácí za cestování

Pokud bychom se podívali na jednotlivé kategorie, tak pomyslným vítězem by byl segment cestování. Češi se s koncem koronavirového období rozcestovali, což znamená, že nejvíce utrácí za letenky, jízdenky, ubytování a vše spojené s dovolenými a cestováním. Meziroční růst činí více než 200 procent.

Naopak upozaděny byly proti předešlým rokům útraty spojené se zkrášlováním a oblékáním či módními doplňky. Naopak asi nepřekvapí, že ve 2. čtvrtletí byl významně zvýšená poptávka po zboží ze segmentu vojenského vybavení. Konkrétně proti loňsku šlo o nárůst o 161 procent.

„Zajímavé bude slevovat vývoj v druhé polovině roku. Lidé se totiž začnou přizpůsobovat stále častěji skloňované krizi, která zřejmě potrápí celou Evropu. Příklady z minulosti ukazují, že v těchto obdobích, kdy se některým firmám přestane dařit, se mnoho lidí začne porozhlížet po příležitostech jinde,“ uzavírá ředitel Shoptetu.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Mají veřejnoprávní média smysl?
Proč mladí nečtou zprávy?
Marketing ve sportu

MAM Exkluzivně v časopise

Kosta Schneider_Publicis Groupe_Credits Matouš Bláha, Publicis Groupe_2
Paul Holmes Forum Media
NORA
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Spring Walk
Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Spring Walk