Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Dvacet procent, která stojí za to. Regál jako nejefektivnější POP médium

ADVERTORIAL Čím více polic, tím lépe! Hodilo by se ironicky zvolat na adresu regálů v nejedné prodejně. Každý má jinou barvu, velikost, rozměry, stáří… Některé si obchodníci pořídili sami, jiné jim zdarma věnovali dodavatelé. A podle toho také tato pestrá směsice regálových systémů vypadá.

I když jsou u nás na trhu výrobci, kteří se vývojem regálových systémů zabývají a rovněž k nim poskytují určitou podporu — řeší tvar, barvu, statiku, velikosti, zatížení — inovují, velice často narážíme na levné regály, mnohdy dodané přímo z Číny. Stačí vyplnit pár základních parametrů přímo na internetu a regál je na světě, tedy u vás v prodejně. Ovšem
budete s ním spokojeni? Na druhé straně „regálového spektra“ jsou pak ty firmy, které využívají nové technologie. Příkladem může být různé svícení, LCD přímo na lištách…

Některé inovace do maloobchodních sítí dodávají a nyní testují třeba pivovary. A proč o regálech vlastně hovoříme? Protože slouží k jasnému vymezení prostoru v prodejnách. Čím lepší a větší místo, tím větší prodeje. Právě z tohoto důvodu zadavatelé do regálů investují. Chtějí větší obrat v každé provozovně. Prodejny ale nejsou nafukovací a nalézt další místo není jednoduché. Navíc zde vstupuje do hry marketing na prodejní ploše. Zadavatelé se snaží regály brandovat a jde jim i o kvalitní category management.

Reklama
Know

Impuls vs. category management

Velký problém je „slepota“, kterou vytváří množství produktů, jakým je zákazník vystaven. Pokud máte vedle sebe asi sto produktů, navíc ve čtyřech řadách, i kdyby byla použita navigace v horní části, není pravděpodobné, že ji zákazník bude studovat a následně se podle ní bude řídit. Samozřejmě vše záleží na charakteru konkrétní kategorie. Pokud hovoříme o větších produktech, bude navigace většinou hrát značnou roli. Pokud budou ale produkty malé, pak kategorizace postrádá smysl a větší roli hraje impuls či „rušivé“ elementy, jako je „focal poit“, světelné efekty,
LCD apod.

Práci s category managementem můžeme vidět například u společností, jako je Plzeňský Prazdroj, který regály nejen branduje do vlastních barev, ale specifické barevné kódování používá také v komplexním navigačním systému — v čelních lištách na topperech, případně i stopperech na regálu. Oproti tomu jsou firmy (ve stejné kategorii nebo také v nealko nápojích), jež využívají regály, které category management neobsahují. Zaměřily se na unikátní grafiku podporující jeden brand, upozadily četnost značek a vybraly si jednu dominantní. Zároveň regály obsahují nasvícení polic i topperů a jsou vyšší a dominantnější, než regály konkurenční. Místo category managementu se zde sází na impuls.

Zadavatelé tak sice zastřešují branding celé produktové řady a nestarají se pouze o vlastní vystavení, ale pokud je to možné, snaží se získat regálový prostor celé uličky a svůj brand využít k dekoraci celé kategorie. Vyplatí se
to? Odpovědí je „ano“. Hlavním důvodem je, že pokud realizují celou kategorii podpořenou svým brandem, zákazník má v prodejně pocit, že je v sekci dané značky. Obecně je pak prokázáno, že nárůsty prodejů dosahují navýšení v průměru kolem 20 procent.

A je 20 procent dostačujících? Ano, je. Zadavatel získá prostor na několik let dopředu, neplatí poplatky, spravuje regálové místo i své konkurence a zároveň, jak jsme zmínili, navyšuje prodeje. Co víc si může přát? Snad aby
to vše mohl jednoduše ovládat přes aplikace. Ale i to dnes jde. Na trhu jsou dnes k dispozici specifické software, které dokáží řídit nejen exekuci na trhu, ale také objednávky s ohledem na četnost výdejů, zajišťují komunikaci
mezi obchodním zástupcem, centrálou a dodavatelem a poskytují finanční reporting.

Umějí také v reálném čase monitorovat zásoby regálových komponent se zohledněním výhledu jejich budoucího odbytu na základě plánů a statistiky předchozích výdejů. Dnes jsou v této oblasti nejdále dva segmenty — nealko nápoje a pivo. Právě tyto investují každý rok značné rozpočty do nákupu
flexibilních a univerzálních skládačkových regálových systémů s cílem aktivovat klíčové maloobchodní zákazníky a zajistit si na tradičním trhu dlouhodobou podporu prodeje. Tam, kde to ostatní společnosti podceňují.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)