Jedno z důležitých základních dělení marketingu na tzv. consumer marketing a shopper marketing by mělo být dostatečně reflektováno i v oblasti výzkumu trhu.
Jak plyne z výzkumu Shopper Engagement Study, většina toho, co se při běžných nákupech potravin a zboží denní potřeby nakoupí, není součástí pevného plánu. Běžný nakupující vyjmenuje před vstupem do obchodu v průměru tři položky, které si hodlá koupit. Na konci nákupu jich má ale v košíku v průměru mezi 10 a 11. Na druhé straně má ale nakupující poměrně jasně daný rozpočet, který zpravidla překročí maximálně „jen“ o 10 až 11 procent. „Skutečnost, že se nakupující rozhodují o velké části svého nákupu až na prodejní ploše, potvrzují i další ukazatele. Porovnání počtu plánovaných položek s počtem skutečně nakoupených je bezesporu jedním z nich. Podstatné ale je ve stejný moment porovnat i plánovanou a reálnou útratu, kdy je rozdíl velmi malý. Nakupující tedy vstupuje do obchodu v očekávání, co mu za jeho téměř přesně daný rozpočet prodejní plocha nabídne,“ komentuje výsledky Miroslav Paška, account director, Ipsos Marketing.
Je tedy k zamyšlení, kolik úsilí a prostředků obecně věnují marketingová oddělení na „klasickou“ marketingovou aktivitu, jako je třeba budování značky, a kolik prostředků věnují oblasti prodejní plochy, kde, jak se zdá, se láme chleba. Jak je to u vás?
Shopper Engagement Study Czech Republic 2015 je nejrozsáhlejším výzkumem nákupního chování českých zákazníků. Vzorek tvořilo 3255 nakupujících, bylo analyzováno 34 112 produktů a více než 1300 POP médií. Průzkum proběhl v celé ČR ve dvanácti prodejnách řetězců Tesco, Albert, Globus a Billa. Více na www.popai.cz nebo www.ipsos.cz