Výzkumný projekt Shopper Engagement Study Czech Republic, za kterým společně stojí nezisková organizace POPAI a výzkumná agentura Ipsos, se snažil na tuto otázku nalézt odpověď.
Jedno ze zásadních zjištění studie se týká naprosté podstaty celého shopper marketingu. Jednoznačně se totiž prokázalo, že prodejní plocha a její uspořádání jsou rozhodující pro to, co nakonec skončí v nákupním košíku. Přestože sice mají nakupující předem daný rozpočet, tedy kolik peněz za nákup utratí, v případě jasného plánu, za co svoje peníze utratí, už zdaleka tak přesní nejsou. Pouze 13 procent položek je naplánováno až na úroveň značky.
Zbytek je buď představa o konkrétní kategorii, nebo se jedná o předem neplánovanou položku.
„Výzkum ukázal, že je to právě prodejní plocha, kde se odehrává ten největší boj v rozhodování, zda koupit, či nekoupit konkrétní produkt/značku,“ komentuje výsledky Miroslav Paška, account director Ipsos Marketingu.
Což potvrzuje i samotný graf: dvě třetiny zákazníků se při nakupování řídí podle nákupního seznamu ve své paměti nebo nakupují zcela bez něj. Prodejní plocha pak vlastně zákazníkům tento seznam zastupuje – svým uspořádáním připomíná, co vše je potřeba zakoupit, a zároveň nabízí možné alternativy.
Shopper Engagement Study Czech Republic 2015 je projekt POPAI Central Europe a výzkumné agentury Ipsos. Jde o nejrozsáhlejší výzkum nákupního chování českých zákazníků, celkový vzorek tvořilo 3255 nakupujících. V rámci průzkumu bylo analyzováno 34 112 produktů a více než 1300 POP médií.