Mapa médií nabízí aktualizovaný přehledný katalog nejvýznamnějších online médií v Česku. Cílem je přinést komplexní přehled online médií, včetně informací o jejich vlastnictví, transparentnosti a míře vlastního originálního obsahu.
V Mapě médií jsou zpracovány oblasti zpravodajských a komentářových portálů, ekonomických a finančních webů, bulvárních a lifestylových webů, regionálních webů, kulturních webů, IT a technologických webů, sportovních webů a zájmových webů. Počet zařazených médií dále narůstá.
„Vzniká tak postupně největší katalog online médií u nás, který slouží k tomu, aby se české čtenářstvo mohlo orientovat v mediální krajině,“ říká vedoucí projektu Josef Šlerka.
NFNZ zároveň po diskusi s médii a experty zpřesňuje metodiku Mapy médií a s tím související metodiku MediaRatingu, který hodnotí dodržování novinářských a vydavatelských norem u největších médií v Česku.
Mezi změny patří vyřazení kritéria Práce s fakty, úprava váhy některých stávajících kritérií, upuštění od povinnosti zveřejňovat finanční výkazy u OSVČ a naopak kontrola přítomnosti etického kodexu redakce.
Media Rating se také do budoucna bude soustředit už jen na online média a s příští aktualizací už nebude hodnotit tištěné deníky a časopisy.
„Mapa médii a MediaRating jsou stále častěji využívány k akademickým výzkumům či jako součást dalších aplikací nebo výukových materiálů, proto jsme se rozhodli uvolnit výsledky ve strojově zpracovatelném formátu tak, abychom dalším lidem usnadnili přístup,“ vysvětluje další změnu Josef Šlerka.
Data jsou k dispozici na GitHubu NFNZ všem pod otevřenou licencí.