Počet kategorií v rámci projektu Mapa médií dál roste. Nově byly na začátku listopadu přidány sportovní, kulturní a zájmové weby. A právě zájmové weby se zřejmě stanou tou vůbec nejpočetnější kategorií. „Nyní jich máme zhruba devadesát a dalších několik set je v zásobě,“ říká vedoucí projektu Josef Šlerka v rozhovoru pro MAM 46/2024.
Ukázat celou šíři trhu, nechat nahlédnout do pestrosti a do rozdílů, které mezi nimi jsou, a díky tomu získat odstup od úzké každodenní konzumace. To jsou cíle Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ) s Mapou médií, která začala vznikat v říjnu 2023 a nyní u 500 domén na 400 webech zaznamenává vlastnickou a redakční transparentnost, oddělení reklamního obsahu a podíl převzatých textů. „Kvalitě článků se nevěnujeme, i když například u regionální webů jsou v ní rozdíly vysoké,“ uvádí Šlerka.
Co není, může být. „V souvislosti s obsahovou analýzou počítáme výhledově s využitím umělé inteligence pro přidané vrstvy informací. Zatím nemáme v plánu, že by AI hodnotila novinářské kvality webů, byť si to umím představit. Spíš se můžeme bavit o analýze politického zabarvení nebo emotivnosti textů,“ přidává výhled do budoucnosti předseda expertní rady NFNZ.
O tom, proč nejsou v Mapě médií dezinformační weby, na co si vydavatelé nejčastěji stěžují či na jakých webech dochází k reinkarnaci Jaroslava Haška, čtěte zde.