Hele, motorka! Kampaň od Triadu hackuje mozky řidičů

Poučování při snaze o bezpečnost na silnicích nefunguje. Triad se tak v kampani pro BESIP, Ministerstvo dopravy a ČAP snaží přeprogramovat mozky řidičů, a tak snížit počet vážných nehod motorkářů.

Nová kampaň nezastavuje u billboardů a spotů. Staví na principech neurovědy a nestandardním ekosystému komunikace. Cílem je zaplavit mediální i veřejný prostor motorkami tak, aby je lidé začali opravdu vidět. Instinktivně a automaticky.

Projekt reaguje na to, že počet motorek v Česku rychle roste a téměř polovinu vážných a smrtelných nehod motorkářů mají na svědomí řidiči automobilů, kteří používají argument: „Já ho neviděl.“

Podle autorů kampaně nejde o výmluvu, ale neuropsychologický fakt. Mozek dokáže odfiltrovat podněty, na které není zvyklý nebo je nepovažuje za důležité – a přesně k tomu často dochází u řidičů automobilů. Tento jev, známý jako motocyklová slepota, praktickým experimentem potvrdila studie z Nottinghamské univerzity.

„Motocyklisté jsou ostatními řidiči často přehlíženi, nejčastěji kvůli špatnému odhadu nebo celkové nepozornosti za volantem, což chceme touto kampaní změnit,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Kampaň proto přináší jednoduchý návyk: Když uvidíte motorku, řekněte nahlas: „Hele, motorka!“. Tím vyšlete mozku signál, že jde o relevantní informaci – a začnete ho učit motorky skutečně vnímat. „Žádné moralizování. Jen neurověda převedená do každodenního reflexu pomocí překvapivé kreativy,“ doplňuje Rado Jankovič, šéf kreativy v Triad Prague.

Stanislava Vyhlídalová z oddělení komunikace České asociace pojišťoven dodává: „Koncept od Triadu nás oslovil hlavně přímočarostí směrem k řešení a přesvědčil nás, že může opravdu udělat rozdíl. Díky jasnému nápadu a sdělení se podařilo vytvořit integrovanou kampaň s potenciálem zasáhnout řidiče v různých kanálech.“

Televize nestačí

Spoty inspirované různými testy (Rorschachův, barvoslepost, CAPTCHA) i hlavní, minutový „reveal spot“ běží v outdooru, televizi, rádiích i online. O kampani informovaly hlavní zpravodajské relace českých televizí, zapojují se influenceři jako Marek Dvořák, lékař nedávno oceněný jako Osobnost roku, Marta Jandová nebo TMBK a přibývají další.

To ale podle autorů nestačí. Cílem je kulturní nasycení. Mentální imprint. „Chceme, aby motorky byly všude – ve feedech, ve stories, v rádiu, v moderátorských i běžných rozhovorech, v podcastech a ve finále v podvědomí každého řidiče,“ uvádí Matúš Ficko, ředitel strategie v Triadu.

Například v noci z 8. na 9. června se v pražských ulicích objevilo 362 balónků ve tvaru komiksové bubliny s nápisem „Hele, motorka!“. Každý balónek přitom symbolizuje život motorkáře, který skončil na českých silnicích za posledních pět let.

© BESIP

Zároveň po republice jezdili tři výrazně oblečení motorkáři, kteří poutali pozornost, spouštěli lokální aktivity a připomínali, že motorka není jen stroj, ale člověk. Vedle toho, že po nich byla vyhlášena „pátračka“, respektive soutěž přes největší česká rádia – Evropa 2 a Frekvence 1 – dorazili i na tiskovou konferenci Ministerstva dopravy. Právě tam odhalili svou totožnost jako ambasadoři kampaně – záchranářka Veronika Oslzlá, dopravní psycholog Pavel Řezáč, a dopravní policista Jan Straka.

Projekt je rozplánovaný jako dlouhodobý. Na kampaň, která aktuálně běží v médiích, budou navazovat další osvětové a vzdělávací aktivity.

„Uvidíte motorku? Řekněte si: Hele, motorka! Nejde totiž o vizibilitu značky. Jde o vizibilitu člověka na dvou kolech. A o to, abyste ho příště opravdu viděli a možná zachránili život,“ dodávají autoři kampaně.

Vizitka kampaně:
Klient: Ministerstvo Dopravy, BESIP, Česká Asociace Pojišťoven
Kreativní & vedoucí agentura: Triad Prague
Mediální agentura: Bigboard, Media Age
Agentura pro influencer marketing: World of Online
PR agentura: Topic PR
Produkce: Advocado Films
Režie: Petr Simon
Creative director: Radoslav Jankovič, Aleš Brichta
Account director: Alexandra Multanova
Strategy director: Matúš Ficko
Account manager: Radim Hušek
Ideamaker: Jaroslav Salon, Miguel Molina
Art director: Vít Zavadil
Graphic designer: Tereza Kopečná

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen