Kontroverzní kampaň řetězce Penny s nabídkou na silikonová prsa je podle Kodexu reklamy závadná, uvedla Arbitrážní komise Rady pro reklamu.
V lednovém pokračování vánoční kampaně o slevách „Jak si račte přát“ řetězec Penny mezi vizuály zařadil mimo jiné nabídku na silikonová prsa. To vyvolalo rozruch odborníků i veřejnosti. Stížnosti dorazily i na Radu pro reklamu (RPR), jejíž arbitrážní komise si na kampaň posvítila.
„Arbitrážní komise shledala v předmětné reklamě konflikt s ustanovením článku 6.1 kapitoly 6. Slušnost reklamy a dále článku 44.1 kapitoly 44 Respekt vůči lidské osobě Kodexu pro reklamu RPR a proto považuje stížnosti za opodstatněné a těmto vyhovuje,“ stojí v rozhodnutí, které má MAM k dispozici.
Podle článku 6.1 nesmí reklama obsahovat tvrzení a vizuální prezentace, které by porušovaly hrubým způsobem normy slušnosti a mravnosti obecně přijímané těmi, u nichž je pravděpodobné, že je reklama zasáhne.
„Zejména prezentace lidského těla musí být uskutečňována s plným zvážením jejího dopadu na všechny typy čtenářů a diváků, dodává Kodex s tím, že případná porušení jsou posuzována v celkovém kontextu, vztahu reklamy k produktu, zvolenou cílovou skupinu a použitá média.
Článek 44.1 pak upozorňuje na dopad reklamy a marketingové komunikace na sebehodnocení spotřebitele. Je tedy podle něj třeba „nezaměřovat se na tělo nebo jeho části, pokud nejsou relevantní pro inzerovaný výrobek, nepoužívat nahé modelky či modely způsobem, který je ponižující, odcizující nebo sexuálně urážlivý“. A při užití nahoty by mělo být zohledněno, pro jaký typ médií a jakému publiku je reklama určena.
Řetězci Penny nepomohla obrana, že je reklama slušná. „Je koncipována slušně, neobsahuje žádné vulgarismy. Kampaň i reklama jsou čestné, pravdivé, nejsou diskriminační, nejsou v nich uváděny jakékoliv klamavé informace, nezneužívají důvěru spotřebitelů a snaží se lidem pomoci v boji s rakovinou,“ uvedl řetězec s tím, že je podle něj reklama v souladu s Kodexem.
Penny ve své obraně také uvedlo, že „i Nejvyšší správní soud obecně v reklamě připouští možnost užívat nadsázku, humor a vtip“.
Nadsázkou se silikonovým poprsím chtělo Penny podle svého vyjádření přitáhnout k druhé části kampaně „Řešíte prsa? Sonografické vyšetření zdarma“. Tato akce by podle řetězce nefungovala bez prvotní fáze, protože by sama o sobě nevyvolala přílišný zájem ani pozornost.
„Taktéž dodáváme, že v rámci boje s rakovinou jsou velmi časté akce, kdy ženy zcela odhalí prsa a jsou zveřejněny fotografie bez plavek či podprsenky. Přitom nám není známo, že taková forma propagace prevence rakoviny by kohokoliv pohoršovala (třebaže mají ženy dokonce odhalenou horní část těla),“ uvádí Penny ještě ve své reakci.
„V daném případě tak z našeho pohledu nelze společnosti Penny vytýkat, že by fotografii v plavkách nemohla užít k propagaci předmětné kampaně, tím spíše, že smyslem bylo motivovat ženy k prevenci rakoviny prsou,“ dodává.