Doporučení zadavatelům ze státní správy pro zadávání výběrových řízení na komunikaci vydaly asociace AKA, ASMEA a SIMAR.
Nedělte zakázky na části s hodnotou pod dva miliony korun, je to v rozporu se zákonem. Nesoutěžte na nejnižší cenu a poskytujte účastníkům tendrů skicovné. To je jen pár z doporučení, která vzešla z evaluace jednoho z klíčových projektů AKA – poradenství v rámci veřejných zakázek. V rámci něj se jednou ročně setkávají certifikovaní hodnotitelé, kteří pomáhají zadavatelům z veřejné i komerční sféry vybrat kvalitní dodavatele komunikačních projektů. „Účast na roční evaluaci je podmínkou pro zapsání na seznam certifikovaných poradců při AKA. Je jedním ze základních předpokladů pro to, aby poskytované poradenství reflektovalo inovace, nové trendy, nové modely spolupráce, změny legislativy a další prvky kvality,“ řekla k tomu členka AKA Lucie Češpivová.
AKA pak rovněž doporučuje zadavatelům, aby kontrolní nástroje pro kvalitativní plnění v oblasti výzkumů a mediálního nákupu definovali již v zadávací dokumentaci. Oborové sdružení SIMAR ve spolupráci s odbornou komunitou vytvořilo standardy kvality pro všechny běžné metody sběru dat a práci s nimi.
Asociace mediálních agentur (ASMEA) nadále považuje za standard pro potřeby poskytování kvalitních mediálních služeb, aby zadavatel požadoval v rámci technické kvalifikace po dodavateli mediálních služeb kvalifikované mediální odborníky a platné licenční smlouvy na využití specializovaného mediálního softwaru a mediálních neagregovaných dat, které mediální trh považuje za takzvanou „one currency“, a to přímo s oprávněnými poskytovateli těchto dat.
ASMEA dále vyzývá certifikované hodnotitele, aby dbali na to, že zadavatelé definují v zadávací dokumentaci způsob měření/nezávislého auditu předmětu plnění smlouvy.
V souladu se stanovisky NKÚ zároveň nová doporučení připomínají, že u komunikačních projektů je kontrolními orgány posuzována jejich efektivita a naplnění stanovených cílů. Toho nelze dosáhnout v případě pouhého výběru nejlevnější nabídky, zejména obsahuje-li nízké ceny, které nejsou na trhu dosažitelné. V takovém případě zadavatel získá buď nekvalitní plnění, nebo navýšený počet jednotek plnění, kterým je cena zvýšena. Zadavatel je oprávněn podle §113 odstavce 2 Zákona o zadávání veřejných zakázek předem stanovit cenu nebo náklady, které bude považovat za mimořádně nízké, případně způsob určení mimořádně nízké nabídkové ceny.
Certifikovaným zadavatelům je nadále doporučeno udělovat skicovné. Zejména chtějí-li zvýšit atraktivitu zadávacích řízení a zvýšit počet nabídek. Skicovné pak alespoň částečně kompenzuje autorskou invenci (podléhající autorským právům), která je součástí každé nabídky na komunikační projekt obsahující strategii a kreativitu.
V neposlední řadě AKA a spřízněné organizace deklarují, že obor komunikace obecně podporuje nové technologie včetně umělé inteligence, ale zároveň upozorňuje, že nedostatky v cílech a záměrech zadavatele nelze nahradit využitím AI při tvorbě zadávací dokumentace. Obecný jazyk umělé inteligence také snižuje srozumitelnost zadávací dokumentace pro potenciální dodavatele.