Reklama
Megaboard

Merch jako strategie: raketový růst na Spartě, meme móda v řetězcích

Během tří sezon fotbalová Sparta ztrojnásobila roky neměnné tržby z merchandisu na 150 milionů korun. Čím závratného růstu dosáhla? A jakou roli hraje prodej merche v marketingových strategiích retailových a fastfoodových řetězců? Odpovědi nabízí hlavní téma MAM 10/2024.

Příjmy Sparty z merche se mezi lety 2016 a 2021 pohybovaly lehce nad 40 miliony korun ročně, což ji i tak řadilo mezi tuzemskou špičku. „Skutečný potenciál se však ukazuje až v posledních třech letech, kdy tržby meziročně rostou ve vyšších desítkách procent,“ říká Vojtěch Šišma, ředitel společnosti Footballmania, která má na starosti klubový fanshop. „Klíčem je strategické uchopení značky a marketingová práce s ní,“ dodává. Jako hlavní aspekt úspěchu uvádí dlouhodobou strategii klubu v práci s fanoušky, jako dílčí pak koncepční přístup k merchandisu, zásadní rebranding klubu v roce 2021 a příchod značky Adidas.

Nejprodávanějšími produkty ze sortimentu fanshopu Sparty jsou trička a šály. Fotbalové dresy dlouhodobě tvoří zhruba 20 procent celkových tržeb, aktuálně však dosahují až čtvrtinového podílu. „Přitom to není dávno, kdy jsme za sezonu prodali nižší jednotky tisíc kusů. Za polovinu té letošní jsme na 13 tisících, což je o dva tisíce víc než za celý minulý ročník. A na další sezonu je připraven ještě ambicióznější cíl, kde už počítáme v desítkách tisíc,“ odhaluje Šišma.

Zatímco u sportovních klubů je prodej merche tradiční a logickou součástí byznysu, v případě maloobchodních i restauračních řetězců si tato často úspěšná strategie žádá vysvětlení. „Chtěli jsme odměnit naše loajální zákazníky a zároveň oslovit novou mladou cílovku, která ráda kupuje tento typ merchandisu,“ zmínil Martin Troup, marketingový ředitel McDonald’s pro český, slovenský a ukrajinský trh.

O tom, proč generace Z miluje meme módu, zda se značce Harley-Davidson daří díky merchi snížit průměrný věk majitelů motocyklů či proč má smysl věnovat se zaměstnaneckému merchandisu, čtěte zde.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále