Spotřebitelé stále vnímají vysokou inflaci a mění své návyky, upozorňuje WARC. Marketéři potřebují nový úhel pohledu.
Dva z pěti zákazníků, tedy 40 procent lidí, letos globálně kvůli rostoucím nákladům a cenám utrácí méně než loni. Poukazuje na to nová studie 2023 Consumer Trends Report od WARC. Tou instituce zaměřená na efektivitu marketingu odstartovala nový obsahový program Evolution of Marketing. Ten má marketérům poskytnout insighty a data, která jim pomohou najít odpovědi na dvě otázky — jaké budou v následujících letech ty nejefektivnější strategie, a co mají udělat dnes, aby byli připraveni na budoucnost.
Venku versus uvnitř
Jak dále ukazuje zpráva WARC vycházející z březnových výzkumů GWI, kvůli neveselým ekonomickým výhledům globálně 34 procent lidí snížilo v posledních dvanácti měsících výdaje na venkovní zábavu, což je kategorie, v níž se škrtalo nejvíce. V případě domácí zábavy výdaje přiškrtil poloviční počet lidí (tedy 17 %). Do této kategorie přitom spadá i pro značky lákavá cílová skupina gamerů, kterých je na světě zhruba tři miliardy a v Česku více než tři miliony.
Zajímavé jsou i reakce na otázky, co by lidé dělali, kdy by se v kategoriích zdražovalo v následujících šesti měsících. V případě potravin by nejčastější reakcí byl nákup jinde s nižšími cenami (25 %). Podobná reakce platí pro oblečení, u nějž se přidává i odložení nákupu (obojí 21 %). Odkládal by se i nákup elektroniky (25 %), u níž se počítá i s větším zkoumáním různých možností před nákupem (24 %). Jedinou kategorií, která se vymyká, jsou nákupy dárků, které by lidé nejčastěji nakupovali i přes zdražení (24 %).
„Marketéři, kteří chtějí přežít nadcházející náročné období, se musejí na své nástroje a možnosti podívat z nového úhlu pohledu a dát větší prioritu strategiím, které spotřebitele přesvědčí, že jejich produkty za tu cenu stojí,“ říká k tomu Grace Kite, zakladatelka společnosti Magic Numbers, jež se zaměřuje na ekonometrická měření. Podle ní se vyplácí dlouhodobě kvalitní kampaně a investice do značky, která se ukotví v myslích lidí tak, že její produkty leckdy nakupují, aniž by se podívali na cenu.



