Projekt Chytré Česko jako příklad spolupráce odborníků a mainstreamového média.
Projekt Chytré Česko vznikl před třemi lety na půdorysu nadace EduZměna. Na té spolupracovalo několik filantropických subjektů zaměřených na vzdělávání a prim mezi nimi hrála Nadace České spořitelny. Projektu však chyběl masový, důvěryhodný a flexibilní nosič, který by mu dodal široké mediální pokrytí.
Ve vzniku Chytrého Česka se tak obě role propojily. Aktuálně.cz v něm integrovalo svou tematickou zpravodajsko-publicistickou obsahovou produkci týkající se vzdělávání a zároveň poskytlo mainstreamový zásah publika, které vnímá nutnost reformy vzdělávání jako jeden z klíčových problémů společensko-ekonomického rozvoje české společnosti.
Spolupráce Nadace ČS a Aktuálně.cz se díky oboustranné spokojenosti dále prohlubovala. Podpora umožnila redakci věnovat se tématu vzdělávání do hloubky a zároveň umožnila na projekt navázat učitelskou platformu a jít tak přímo k aktérům vzdělávacího procesu, jak co se týká pedagogů, tak samotných žáků, studentů a odborníků na vzdělávání.
Solutions journalism
Od první fáze projektu Chytré Česko, která byla hodně zaměřena na popis problému (co je ve školství špatně a co je třeba změnit), jsme se v textech a obsahu postupně posunuli k ukázkám řešení. Aktuálně.cz texty zpracovává mimo jiné stylem „solutions journalism“, který představuje v českém novinářském prostředí stále spíše výjimku.
Vybudovaná linka silné školské platformy čím dál více odráží hlasy z terénu, regionů, partnerů i klíčových hráčů. Nabízíme i možnost samostatných blogů, aktivně pracujeme s podcasty či videem. Projekt využívá maximální synergii s vzdělávací konferencí PREF.
Hlubší analýzy doplňujeme kratšími a atraktivnějšími formáty, například kvízy a hravějšími formami textů v rámci letních speciálů. Cílem je kromě odbornějšího obsahu nabídnout v mixu i materiály přístupnější masovému publiku. Kromě klasických článků nabízíme dlouhodobě i ankety, podcasty, videa a další formáty, které téma vzdělávání dostávají k dalším cílovým skupinám.
Oslovení mladší cílové skupiny
Aktuálně.cz má k projektu vytvořen profesionální a sladěný tým, který velmi flexibilně reaguje na měnící se požadavky partnerů (covid, ukrajinské děti atd.). V kontaktu s experty a klíčovými hráči je tak pro ně přirozeným a spolehlivým partnerem.
Pro oslovení studentů využíváme rozdílné komunikace. Mladší publikum konzumuje obsah jinak a jinou formou, zejména prostřednictvím sociálních sítí.
Jejich potenciál využíváme naplno. Zaštiťuje je ambasador projektu z řad autorů. Nově využíváme i video reels na Instagramovém účtu Aktuálně.cz. Zároveň obsah provazujeme s webem HN.cz a časopisem Respekt, což umožňuje nový zásah publika Chytrého Česka. Autorsky do Chytrého Česka zapojujeme čerstvé absolventy středních škol — stážisty, které v Aktuálně.cz dlouhodobě školíme.
Zvýšení dosahu a ocenění
Na projektu spolupracuje denní zpravodajství, například prostřednictvím rozhovorů s ministry. Objem a dosah materiálů a brandu Chytrého Česka je tak ještě výraznější.
Texty se pravidelně objevují na homepage Aktuálně.cz s celkovým dosahem přes čtyři miliony reálných uživatelů měsíčně. Čtenáři je tím pádem berou jako přirozenou agendu, navíc v rámci respektovaného a důvěryhodného brandu.
Aktuálně.cz od startu projektu dlouhodobě zvedá návštěvnost a známost projektu. Od roku 2019 stoupl traffic trojnásobně. Projekt se dostal do finále Novinářské ceny 2021 v kategorii „solutions journalism“. V roce 2021 za něj nezisková organizace EDUin udělila cenu EDUína Média za novinářskou práci redaktorce Aktuálně.