Držitel sedmi Českých lvů a pětinásobný nejlepší herec v reklamě Ivan Trojan se koncem roku blýsknul další marketingovou aktivitou. V dresu BK Opava nastoupil do utkání nejvyšší basketbalové soutěže. Mediální výtlak obstaral enormní, na charitu se vybralo přes 150 tisíc korun. O dopadu na celý ligový produkt se však vede polemika.
Popularita mužského basketbalu díky nedávným úspěchům reprezentace i konci osmnáctileté dominance Nymburka roste. Jenže boj o pozornost publika je složitý. Během loňského finále ligy veřejností rezonoval zejména přenos druhého utkání, jehož neuvěřitelně dramatické vyvrcholení utnula Česká televize dvě minuty před koncem, aby místo něj do éteru pustila studio k hokejovému MS. Opavský tým tak na sklonku roku vytáhl těžký kalibr. Ivana Trojana.
Jeho vášeň pro basketbal je známá. V mládí hrál dorosteneckou ligu za Spartu, v posledních letech několikrát spojil své jméno a tvář s basketbalovými projekty. Ať už to bylo během covidu právě s Opavou, kdy se stal patronem speciální permanentky, před třemi lety v rámci kampaně Česko dribluje před mistrovstvím Evropy v Praze nebo loni na podzim, kdy natočil spot k restartu projektu Bez faulu.
Přátelství s opavským trenérem Petrem Czudkem ho pak o poslední sobotě roku 2023 dostalo v 59 letech až na ligovou palubovku. Strávil na ni minutu a 37 vteřin, během kterých proměnil čtyři trestné hody. „Splnilo to asi to, co to splnit mělo a já jsem nadšený a svým způsobem dojatý. Lépe jsem si to asi neuměl představit, že to dopadne,“ hodnotil Ivan Trojan.
A očekávání byla naplněna (ne-li překonána) i z hlediska mediálního zásahu. Basketbalová liga se díky jeho startu dočkala nebývalého prostoru prakticky ve všech médiích, příspěvky na sociálních sítích klubu i basketbalové federace posbíraly celkem stovky tisíc zhlédnutí (jen Reels s prvním košem Trojana získal přes 31 tisíc „lajků“), do vyprodané haly na zápas s nováčkem z Písku dorazilo 3500 diváků (obvykle chodí zhruba 1500 fanoušků) a pro Klub nemocných cystickou fibrózou se vybralo přes 150 tisíc korun.
Krátkodobý efekt vystoupení populárního herce je tedy nesporný. Dlouhodobý pohled otvírá prostor pro otázky kritiků. Přinese jeho „štěk“ českému basketbalu do budoucna více hráčů, fanoušků či obecně pozornosti? Nedošlo ke znevážení nejvyšší soutěže a značky Kooperativa Národní basketbalové ligy? Má profesionální liga takové „cameo“ za potřebí a neměla by se prezentovat vůči veřejnosti jinak? A nebyla to vlastně spíš reklama na Trojana než na samotnou soutěž?
„Nechci znít nějak upjatě a je mi jasné, že budu v menšině, ale coby fanoušek basketu na téhle akci moc pozitiv nevidím. Ano, z krátkodobého hlediska to přitáhne pozornost. Z dlouhodobého bych nicméně byl radši, kdyby se NBL (která teď jde hodně nahoru), prezentovala jako špičková liga profesionálních hráčů – ne jako soutěž, kde si za tým úřadujícího mistra může před Silvestrem zahrát herec,“ napsal na síť X Adam Nenadál, zástupce šéfredaktora deníku Sport, který v nejvyšší soutěži odehrál šest sezon.
Martin Peterka, ředitel marketingu a komunikace basketbalové federace, s kritikou nesouhlasí. „Ačkoli jsou (jako vždy) tací, co celou akci a její dosah snižují a hejtují, drtivá většina ohlasů je pozitivní. Jsem rád, že jsme Opavě mohli pomoct s medializací projektu, který má navíc charitativní podtext. Tohle jednoznačně pomáhá Kooperativa NBL i celému basketu,“ uvedl na LinkedIn.