Poprvé v éře chytrých telefonů poklesl meziročně segment mobilních her. Už od dob bájného hada na Nokii se trh velmi dynamicky rozvinul. S nástupem App Store pak boom mobilních her ještě znásobil a nyní odpovídá polovině globálních příjmů z gamingu, které činí přes 100 miliard dolarů.
Podle dat společnosti Newzoo čeká v letošním roce propad mobilních her asi o 6,4 procenta. Loni přitom celý segment rostl o 7,3 procenta v pandemickém roce 2020 dokonce o 25,6 procent. Na vině je ochlazení na velkých trzích typu Číny, Japonska i USA.
I nejlepší hry s velkou hráčskou základnou přitom letos evidují poklesy nákupů ve hře za vybavení až o 15 až 20 procent. Na vině je šetření hráčů vlivem horší makroekonomické situace, které se na trhu mobilních her projevuje silněji než u PC nebo konzolí. Zatímco videohry se během předchozích recesí ukázaly jako odolné, tento pokles je prvním, kdy jsou zdarma hratelné mobilní hry hlavním zdrojem příjmů pro toto odvětví.
Herní propad už ovlivnil digitální ekonomiku. Hraní se stalo jedním z největších zdrojů příjmů pro digitální reklamní platformy a obchody s mobilními aplikacemi. Mateřská společnost Facebooku Meta, Apple a Google poukázaly na zpomalení herního trhu jako brzdu jejich posledních čtvrtletních výsledků. Na celém sektoru se negativně podepsalo rozhodnutí Applu ohledně cílení reklamy a nutnosti developerů získat souhlas uživatelů se sledováním, většina lidí totiž tuto možnost nepřijala. I díky tomu se z trhu vypařily miliardy reklamních dolarů.