Rozpočet na marketing příští rok zvýšíme o třicet procent, říká marketingový ředitel organizace Oktagon MMA Nikolas Pátek.
Oktagon dokázal během šesti let vyrůst ve fenomén, který plní sportovní haly. Jaký je recept na úspěch z pohledu budování v podstatě nové fanouškovské báze?
Oktagon je hodně postavený na show, je to hlavní přísada našeho receptu na úspěch. Dalším esenciálním elementem je určitě příběh skvělých sportovců a konflikt mezi soupeři. Stejně jako popularita derby pražských klubů souvisí se vzájemnou rivalitou, podobně to funguje i v MMA u konkrétních bojovníků. Rivalita se ovšem musí umět v rámci příběhu správně vystavět a podpořit. Spoluzakladatelé Ondřej Novotný a Pavol Neruda dokáží s příběhy pracovat i díky tomu, jak dlouho se na scéně pohybují. Když se vám podaří bojovníky vyobrazit jako hrdiny, lidé je chtějí následovat, zajímají se o ně. Že to funguje, dokládá popularita filmů se superhrdiny například od Marvelu, a takto pracujeme s příběhy i my. Víme, že fanoušky zajímají individuální příběhy bojovníků a jejich cesta na vrchol.
Na co jste v marketingu sázeli při propagaci nejvíce?
Jde o to vyzdvihnout všemi dostupnými prostředky právě daný příběh. A každý příběh je unikátní, jedinečný. Daří se nám skvěle pracovat s komunitou na sociálních sítích, ať jde o YouTube nebo Instagram. Celkem nás na všech kanálech sleduje kolem milionu lidí. Je samozřejmě potřeba se z hlediska obsahu přizpůsobit každé síti. Je to sice náročnější cesta, ale má prokazatelné výsledky. A samozřejmě zásadně pomohl moment, kdy se Oktagon dostal do televize. V mixu spoléháme na venkovní reklamu, využíváme CLV a bigboardy. Hodně sázíme na online a komunikaci souboje, využíváme i průzkumy a daří se nám přetahovat fanoušky jiných sportů. Dobře nám například fungují spoty na kanálech Sport 1 a 2, které vysílají přenosy formule 1. Sporty to jsou sice rozdílné, ale spojují je hlavně příběhy a adrenalin. Lidé se u sportu chtějí totiž hlavně odreagovat a bavit.
Je základem úspěchu důraz na show?
Vždy to musí být o tom, aby lidé zažili show. Chceme se přiblížit americké NBA, která podle mě dělá ve sportovních arenách suverénně nejlepší show. Skvěle pracují s obsahem na kostce nad palubovkou, na LED panelech mezi patry tribun, výborně pracují s maskoty. Také sázíme na našeho maskota Gogiho, který je velmi oblíbený. K tomu připojujeme doprovodné soutěže, střílíme trička mezi lidi, jsme v maximální interakci s fanoušky. Pro příští rok chystáme řadu novinek a můžu slíbit: bude to opravdu show.
Hodně sázíte na vlastní videotvorbu. Jak velký je produkční štáb?
Před každým turnajem vydáváme zavedené relace, vlogy, dále máme formát podobný Netflixu, rozhovory se zápasníky nebo bulvární backstage. Podílí se na tom asi 30 lidí, máme dva režiséry, sedm kameramanů, devět střihačů a několik produkčních. Videoprodukční část roste a stále nabíráme nové lidi. Je třeba se pokusit zaujmout co nejširší spektrum možných fanoušků, i proto klademe důraz na šířku vlastní tvorby. Během akce máme na místě několik videotýmů, které se pohybují přímo na ploše a máme kameramany i v hledišti. Během zápasů natáčejí dva lidi na TikTok, dva na Instagram, další vytvářejí speciální obsah pro Facebook.Takže máme dostatek záběrů i do dokumentů o zápasnících. Alfou a omegou však nadále zůstává storytelling. Každý má zajímavý příběh, ale záleží na tom, jak se to divákům podá.
Jak se vyvíjejí počty turnajů?
Dříve jsme mívali pět akcí za rok, dnes jsme počet téměř ztrojnásobili. Během covidu jsme se také vlivem situace přizpůsobili a začali zápasy přenášet online ve formátu pay per view. Tento model nebyl do té doby v ČR příliš využíván a patříme mezi průkopníky. Ověřili jsme si, že funguje, a fanoušci za program zaplatí.
Kolik diváků sleduje přenosy přes platformu Oktagon.tv?
Přes digitální platformu vysíláme do celého světa, máme diváky třeba i v Ghaně, celkem jde o 64 zemí. Na Oktagon.tv si mohou lidé za jedenáct eur koupit celý šestihodinový turnaj s programem na sobotní večer. Přenosy sledují nižší stovky tisíc lidí, záznam má pak včetně diváků na YouTube okolo dvou milionů zhlédnutí. Nejsledovanější zápas pak překonal hranici sedmi milionů zhlédnutí.
Turnaje pořádáte i v Německu. Je v plánu další expanze?
Na českém a slovenském trhu jsme největší, nově jsme aktivní i v Německu, kde jsme vyprodali už dva turnaje a v roce 2023 chystáme další. V příštím roce chystáme také expanzi do dalších zemí.
Na konci roku měl proběhnout v O2 areně zápas Vémola vs. Kincl, ale kvůli zranění nebude. Už máte náhradu?
Je to samozřejmě nepříjmené, ale pracujeme na náhradě. Je to něco, s čím vždy počítáme, že se může stát. Týmy jsou připravené automaticky změnit kurz a tak jsme aktivovali záložní plán.
Nikolas Pátek
Marketingovým ředitelem organizace Oktagon MMA je od května loňského roku. Předtím působil jako freelancer radící firmám s marketingem a prezentací. Tři a půl roku vedl marketing a PR ve firmě Colop Česko, kde se staral také o strategii a rozvoj.
Celý rozhovor si můžete přečíst v čísle časopisu Marketing a Media, které vyšlo 12.12. 2022.