Hlavní pražská luxusní retailová destinace hlásí nulovou neobsazenost. V Pařížské ulici a okolí má prodejny 50 luxusních a prémiových značek, nejvíce ze všech luxusních retailových lokalit střední Evropy. Luxusní retailový trh loni rostl – tržby v Česku dosáhly 0,7 miliardy eur.
Ve stávajících nemovitostech v Pařížské a přilehlých ulicích je nulová neobsazenost, takže retaileři mají jen málo příležitostí získat zde prostory, zvláště pro nyní žádané větší prodejny. Tento stav panuje na většině z 20 monitorovaných luxusních tříd v Evropě: 16 z nich má neobsazenost nižší než 5 procent, v 7 je neobsazenost nulová. „Tato dynamika nabídky a poptávky udržuje tlak na nájemné, které se na luxusních nákupních třídách zotavuje rychleji než na hlavních nákupních ulicích po celé Evropě.“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield.
Nové obchody, nové prostory
V hlavní pražské luxusní destinaci loni otevřelo nové obchody pět luxusních brandů. V Pařížské otevřel Polo Ralph Lauren svou novou vlajkovou prodejnu a první full-price obchod značky v Česku, Jimmy Choo zde po roční absenci plnohodnotného obchodu otevřel svou novou českou vlajkovou prodejnu. V přilehlých ulicích otevřeli obchody prodejci luxusních hodinek Rado, oděvů Zadig & Voltaire a zimního oblečení MooRER.
Na konci roku 2023 nebyly v Pařížské žádné volné prostory, což dokládá poptávku po této luxusní destinaci. Omezená nabídka spolu s velkým zájmem retailerů podnítila novou výstavbu, která obchodníkům hledajícím prostory v této žádané luxusní oblasti přinese nové příležitosti ve dvou projektech. Ty se mají dokončit letos a dosavadní nabídku 20 tisíc metrů čtverečních vyhledávané maloobchodní plochy zvětší o více než 15 procent. Bývalý hotel InterContinental se přeměňuje na nový pětihvězdičkový Fairmont Golden Prague, jehož součástí bude šest nových retailových jednotek o celkové ploše téměř 2 400 m2. Projekt Pařížská 25 společnosti Kaprain Real Estate zase přinese dalších téměř 1 000 m2 prostor pro luxusní vlajkové prodejny.
„Trendem nejvýznamnějších světových luxusních značek je budovat dominantní prodejny, které dobře reprezentují velikost a sílu značky a dokážou zákazníkům nabídnout celou šíři sortimentu a dobrý zážitek z návštěvy a nakupování. Do této strategie perfektně zapadají projekty Fairmont Golden Prague i Pařížská 25, které budou nabízet nejkvalitnější a nejmodernější retailové prostory na trhu v různých velikostech, aby uspokojily poptávku. Jsem přesvědčen, že dokončení těchto dvou významných projektů bude mít zásadní dopad na zatraktivnění celé Pařížské ulice.“ vysvětluje Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield.
Móda, šperky a hodinky
Díky tržbám ve výši 0,7 miliardy eur zaznamenal loni český luxusní retailový trh meziroční růst o 8,1 procenta. Ve shodě s vývojem v ostatních 15 porovnávaných evropských městech potvrdil, že luxusní trhy zůstávají odolné, a to díky lokálním zákazníkům i návratu turistů, kteří do Evropy přijíždějí za nákupy luxusního zboží.
Nejvíce expandujících luxusních značek bylo loni v odvětví módy, které představuje více než 60 procent všech nově otevřených obchodů. Na druhém místě byli prodejci luxusních šperků a hodinek s 20 procenty otevřených obchodů. Třetina všech nových obchodů přitom spadá pod trio největších koncernů s luxusním zbožím: LVMH, Richemont a Kering.
Obchodníci s luxusním zbožím cítí důležitost integrace svých značek do životního stylu zákazníků. Dior otevřel novou restauraci Monsieur Dior, Ralph Lauren úspěšně buduje svůj koncept Ralph’s Coffee a své restaurační koncepty otevírají také značky jako Louis Vuitton, Versace, Gucci či Breitling. Luxusní značky se angažují i v hotelnictví: Bulgari nedávno otevřel luxusní hotel a spa v Římě, Louis Vuitton oznámil svůj první hotel na Avenue de Champs-Élysées v Paříži. Česká republika na hotel tohoto typu zatím čeká, nicméně kombinaci luxusního ubytování a luxusních obchodů nabídne zmíněný nový hotel Fairmont Golden Prague, který má otevřít koncem letošního roku.
„Po čtyřleté odmlce začne znovu pulsovat srdce budovy bývalého Hotelu InterContinental, nově pod luxusní značkou Fairmont Hotels & Resorts spadající do globálního hotelového řetězce Accor Hotels & Resorts. Ten disponuje jednou z největších databází loajálních klientů, v níž je v současné době registrováno přes 70 milionů hostů z celého světa. Po stabilizaci hotelu předpokládáme, že ho ročně navštíví přes 150 tisíc hostů, kteří očekávají především dokonalou a luxusní nabídku služeb. To by se mělo významně projevit i na transformaci blízkého okolí hotelu, včetně nabídky retailových značek či restauračních služeb,” dodává David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro region CEE a SEE, Cushman & Wakefield.
Česká republika, respektive Praha, je nejvýznamnější destinací pro luxusní retail ve střední a východní Evropě. Pražská high street, zejména Pařížská ulice, nabízí 50 luxusních a prémiových značek, z nichž většina je zastoupena napřímo. Své největší obchody v regionu mají v Praze značky jako Louis Vuitton, Dior, Gucci, Hermès, Chanel nebo Prada – a v žádné jiné středoevropské destinaci není přítomno tolik značek co do množství a do přímého zastoupení.