Česká e-commerce zažila historicky druhý meziroční pokles. Přesto trh ukázal známky oživení. V posledním čtvrtletí 2023 zaznamenaly podle Heureky tuzemské e-shopy po téměř dvou letech meziroční růst tržeb. Podle dat společnosti Shopsys uspěly zejména velké e-shopy, které i přes pokles trhu rostly o 6 procent.
První meziroční pokles ve výši 12 procent zažila česká e-commerce v roce 2022, kdy došlo k ochlazení trhu po raketovém růstu z období covidu. Stabilizaci a opětovné nastartování růstu očekávalo mnoho e-shopů právě v roce 2023. Tato očekávání se ovšem nenaplnila již v prvních třech kvartálech loňského roku, kdy podle dat společnosti Heureka e-commerce klesala o 13 procent v prvním, osm procent ve druhém a 11 procent ve třetím kvartále. Oživení trhu nastalo až v posledním čtvrtletí loňského roku, ve kterém e-commerce zaznamenala po dvou letech růst – tentokrát o dvě procenta.
Velké e-shopy rostly, zatímco trh klesal
Na základě dat společnosti Shopsys se nejlépe dařilo zejména velkým e-shopům s meziročním zvýšením tržeb o pět procent. „Potvrdil se nám dlouhodobý trend, který pozoruje celá tuzemská scéna – velkým hráčům se daří růst rychleji než ostatním a konsolidace trhu velkými hráči pokračuje. Velké e-shopy měly těžší situaci na začátku poklesu, protože jim často trvá déle se přizpůsobit, ale v loňském roce již znovu těžily ze své velikosti, známosti brandu i technologické připravenosti,“ uvádí Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.
Zákazníci přestali utíkat z e-shopů do kamenných prodejen
Od roku 2015 se tuzemští zákazníci výrazně přesouvali z kamenných obchodů do onlinu; e-commerce meziročně rostla o patnáct procentních bodů rychleji než celý maloobchod. Do roku 2019 se tento rozdíl v tempu růstu přirozeně snižoval na rozdíl 7 procentních bodů. V následném covidovém roce 2020 dosáhl rozdíl rekordních 25 procentních bodů. Zatímco e-commerce vyrostla v tomto roce o 26 procent, tak maloobchodní tržby pouze o jedno procento. Po ukončení covidových restrikcí v roce 2021 se tempo růstu téměř vyrovnalo (e-commerce 13 procent a maloobchod 11 procent). Postcovidový rok 2022 pak znamenal návrat zákazníků do kamenných prodejen a poprvé od roku 2015 byl růst maloobchodu větší než růst e-commerce (rozdíl 9 procentních bodů).
V loňském roce 2023 se ruku v ruce s klesajícím e-commerce trhem také snižovaly tržby z maloobchodního prodeje. Z dat ČSÚ (do října 2023) vyplývá, že maloobchodní tržby nepotravinářského zboží klesaly osmnáct měsíců v řadě. „Podle předběžných dat můžeme porovnat maloobchodní tempo růstu s tempem loňského růstu e-commerce a je zřejmé, že online obchodování začalo opět růst srovnatelným tempem jako maloobchod s nepotravinářským zbožím. Trh se vrací k trendu z předchozích let, kdy kromě doby postcovidové zákazníci neutíkali z onlinu směrem do kamenných obchodů, ale naopak,“ doplňuje Matěj Kapošváry.