Reklama
Megaboard

Češi vyhledávají výhodné nabídky, 9 z 10 je ochotno za nimi cestovat do 30 minut

Tři čtvrtiny nakupujících Čechů navštíví v týdnu dva až tři obchody. Vybírají podle vzdálenosti, sortimentu a výhodnosti nabídek, ukazuje průzkum Stem/Mark pro Českou distribuční.

Rozhodujícím faktorem při výběru obchodu pro pravidelný větší nákup je vzdálenost od bydliště, sortiment a výhodnost nabídek, respektive výše slevových akcí. Každý pátý člověk pravidelně navštěvuje pouze svou oblíbenou prodejnu, tři čtvrtiny nakupujících Čechů navštíví během týdne dva až tři obchody. Do 30 minut je za zajímavou nabídkou ochotno cestovat 90 procent spotřebitelů. Ukazuje to aktuální průzkum agentury Stem/Mark pro společnost Česká distribuční ze skupiny Vltava Labe Media.

„Složitá ekonomická situace posledních let a měsíců ovlivnila mimo jiné i vývoj nákupního chování českých spotřebitelů. Již tak značná obliba slev a akčních nabídek meziročně ještě získala na popularitě. Desetina Čechů začala nově sledovat akční letáky,“ uvádí Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční, která je největším distributorem tištěných letáků v Česku.

Pro výběr obchodu, kde Češi realizují své pravidelné větší nákupy, je rozhodujícím faktorem vzdálenost od bydliště (57 procent). Ve věkové skupině 18 až 29 let je to nejdůležitější faktor pro dvě třetiny respondentů, a naopak pro méně než polovinu spotřebitelů ve věku 45 až 59 let. Polovina respondentů napříč věkovými kategoriemi nakupuje výhradně v okolí svého bydliště. Druhá polovina spojuje nakupování spíše s cestami do nebo z práce či školy nebo jinými pochůzkami po městě.

Zdroj: Stem/Mark pro Českou distribuční

Až 45 procent nakupujících si vybírá prodejnu podle nabízeného sortimentu, pro 38 procent respondentů je zásadní výhodnost nabídek, resp. výše slevových akcí. Zároveň platí, že pro čtenáře letáků je výše slev a počet slevových akcí mnohem důležitější faktor pro výběr prodejny než pro spotřebitele, kteří o letáky nemají zájem. Při vyhledávání výhodných nabídek je pro polovinu respondentů rozhodující sleva v dané kategorii. Pouze třetině nakupujících jde o slevu konkrétního produktu nebo značky.

V případě zajímavé cenové nabídky je 9 z 10 Čechů ochotno absolvovat až půlhodinovou cestu za nákupem. Cestu delší než 30 minut by zvážil pouze každý desátý člověk. Zatímco polovina mužů nechce cestováním trávit déle než 15 minut, ženy jsou v tomto ohledu daleko ochotnější. Třetinu z nich v cestě za výhodným nákupem nezastaví ani docházka či dojížďka delší než 26 minut.

Průzkum také zjišťoval, jakou vzdálenost jsou spotřebitelé ochotni absolvovat za výhodnou nabídkou. Zde dochází k rozdílům především na základě velikosti obcí, což vyplývá i z většiny geomarketingových analýz České distribuční. Zatímco pro 40 procent obyvatel malých obcí (do pěti tisíc) není problém cestovat i více než 16 kilometrů, ve velkoměstech Praha, Brno, Ostrava nebo Plzeň je drtivá většina obyvatel (84 %) ochotná absolvovat maximálně vzdálenost deset kilometrů.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále