AKA a APRA: Stát nemá strategii pro komunikaci a dělá chyby

Výrazně rostoucí podíl vypsaných zakázek mimo režim zákona prokazuje alarmující nekoncepčnost v komunikaci státu, varují asociace komunikačních a PR agentur.

Podíl zakázek zadaných mimo režim Zákona o veřejných zakázkách, tedy těch v objemu do dvou milionů korun, oproti prvnímu pololetí roku 2022 výrazně stoupl, a to o téměř 82 procent. Trend, který začal v druhém pololetí loňského roku, tedy bohužel pokračuje a naznačuje, že celoroční výsledky v této oblasti ještě překonají výrazně špatné výsledky roku 2022. Ve výsledku to znamená mimo jiné plýtvání veřejnými prostředky. Informace přináší pravidelná analýza společnosti CEEC Research pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) a Asociaci public relations (APRA).

Na rizika spojená s tímto alarmujícím trendem upozorňují profesní organizace již podruhé za sebou. Vedle rizika netransparentnosti je podle nich zjevné, že dochází k rozmělňování či dělení komunikačních zakázek. Do dvou milionů korun dle asociací nelze zrealizovat žádnou smysluplnou informační kampaň pro občany země s deseti miliony obyvatel tak, aby její zásah a výsledky naplnily potřebné cíle.

„Již druhý rokem sledujeme zásadní problém ve způsobu zadávání, zejména pokud jde o objem jednotlivých zakázek. Můžeme se jen ptát, proč tato situace nastala?  Zdali jde o neznalost ze strany těch, kteří veřejné zakázky připravují a vyhlašují, nebo jde o nekoncepčnost a neschopnost plánovat komunikační kampaně dostatečně dopředu s ohledem na lhůty, které zákon stanovuje,“ říká k datům Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka AKA, a dodává: „Nejde ale jen o zákon. Kampaně veřejných zakázek jsou často plánovány bez rozmyslu a bez uvědomění si skutečných nákladů. Kampaň je pak doslova vypsána na poslední chvíli, protože řádné výběrové řízení by se už nestihlo.“

Ředitel APRA Marek Hlavica ještě doplňuje: „Většina státních institucí je nastavena na pasivní reagování na požadavky medií. Na cílené, natož strategické budování vztahu s veřejností nemají kapacitu ani potřebné know-how. Nákup služeb public relations ze strany veřejných zadavatelů je přesto spíše výjimkou.“

Analýza ještě ukázala, že oproti prvnímu pololetí loňského roku poklesl počet rušených zakázek o téměř 71 procent co do objemu peněz, a o téměř 64 procent co do jejich počtu.  Nicméně jde jen o ty, které proběhly v režimu zadávání veřejných zakázek, a ne o ty podlimitní, kde nelze údaje o rušení sledovat. Také průměrný počet nabídek podaných do výběrových řízení dle Zákona konečně stoupl nad magickou hranici dvou nabídek. Sice stále nedosahuje průměru roku 2021, který byl 2,7 nabídek na zakázku, ale minimálně se podle AKA a APRA podařilo otočit rizikový trend.

Reklama
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-07

MAM Exkluzivně v časopise

Jaroslav Vígh
Jindřich Fáborský
Milka

MAM Téma čísla

iStock_lupa_pismena_SEO_hledani_nový web-otvírák (92)
kina
Návrh bez názvu-8
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Penny prsa
Super Bowl 2025 V_nový web otvírák doporučujeme (24)
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Penny prsa
Super Bowl 2025 V_nový web otvírák doporučujeme (24)