Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Škoda Felicia slaví 30 let: první vůz české legendy pod křídly Volkswagenu

Škoda Felicia byla představena v říjnu 1994 v podobě pětidveřového hatchbacku jako moderní nástupce modelu Favorit. O půl roku později následovala praktická varianta kombi. Jednalo se o první vůz vyvinutý ve spolupráci s koncernem Volkswagen po jeho vstupu do automobilky Škoda (1991).

Během let 1994 až 2001 bylo vyrobeno přes 1,4 milionu kusů modelu Felicia, který slavil úspěchy i na poli motorsportu.

26. října 1994 se v Praze na slavném Karlově mostě odehrála světová premiéra vozu Škoda Felicia. Novinka sjížděla od září z výrobních linek závodu ve Vrchlabí, 17. října 1994 se připojila i výroba v mateřské továrně značky v Mladé Boleslavi. Felicia byla prvním novým vozem, vyvinutým poté, co koncern Volkswagen zakoupil podíl ve společnosti Škoda Auto v roce 1991. Díky tomu získala přístup ke koncernovým technologiím, motorům a moderní bezpečnostní i komfortní výbavě, což se také pozitivně projevilo na mimořádném prodejním úspěchu modelu Felicia.

Reklama
MMcite

    Vstup do nové éry

    Modelová řada Felicia vznikla komplexní modernizací předchozí Škody Favorit. Přišla s novým designem, oproti modelu Favorit narostl pětidveřový hatchback o 40 mm do délky a 15 mm do šířky, díky čemuž se také o 21 litrů zvětšil zavazadlový prostor na celkových 272 litrů.

    Základním motorem byl benzinový čtyřválec o objemu 1289 cm3 ve dvou výkonových variantách (40 kW a 50 kW). Během roku 1995 se pod kapotu dostal i výkonnější agregát 1.6 MPI (55 kW) a atmosférický vznětový motor 1.9 D (47 kW). Díky úzké spolupráci s koncernem VW získala Škoda Felicia během období své výroby také moderní prvky výbavy, ať už šlo o ABS, až čtyři airbagy, posilovač řízení, klimatizaci, palubní počítač či vyhřívaná přední sedadla a kožené čalounění interiéru. Škoda Felicia byla oceněna titulem Auto roku 1994 v České republice.

    Karosářské verze: Praktické i zábavné

    Nabídku karosářských verzí rozšířilo v červnu 1995 praktické kombi s délkou 4205 mm a objemem zavazadlového prostoru 447 litrů. V srpnu 1995 byla ve výrobním závodě Kvasiny zahájena výroba užitkových provedení – Pickup a Vanplus. Na základě pickupu také vzniklo více než 4000 vozů Škoda Felicia Fun určených pro volný čas. Originální automobil v charakteristické žluté barvě měl nezvyklé uspořádání sedadel 2+2, přičemž dvojice zadních cestujících měla k dispozici sklopnou lavici na korbě vozu.

    V únoru 1998 proběhl velký facelift, který vůz zvenku vzhledově sjednotil s tehdejším designovým jazykem Škoda, jehož nositelem byl větší model Octavia (ve výrobě od roku 1996). Model Felicia při této modernizaci rovněž narostl do délky o 28 mm, resp. 32 mm ve verzi kombi a v nabídce přibyly nové barvy karoserie a další rozšíření výbavy vozu.

    Speciální edice i úspěchy v motorsportu

    Během své kariéry se Škoda Felicia dočkala celé řady speciálních verzí a edicí. U tohoto modelu se v roce 1995 poprvé objevilo špičkové provedení Laurin & Klement. Na počest Letních olympijských her vzniklo o rok později akční provedení Atlanta, výčet speciálních verzí dále zahrnoval například Sport Line, Color Line, Excellent, Magic, Family či Mystery, jehož dominantním motivem byl Pražský orloj.

    Když v červnu 2001 sjela z výrobní linky poslední Škoda Felicia, zastavilo se počitadlo vyrobených kusů na úctyhodné hodnotě 1 401 489 vozů. Svou robustnost, konstrukční odolnost i všestrannost potvrdila Škoda Felicia i v motoristickém sportu, když se mezi lety 1995 až 1997 účastnila Mistrovství světa v automobilových soutěžích, kde se pravidelně prosazovala i v celkovém pořadí.

    K pohonu provedení Škoda Felicia Kit Car sloužily čtyřválce o objemu 1,3, 1,5 a později i 1,6 litru, přičemž posledně jmenovaný agregát dokázal tým Škoda Motorsport vyladit až na 174 koní. Škoda Felicia Kit Car během své soutěžní kariéry získala pověst spolehlivého a skvěle ovladatelného vozu – podobně jako její běžní sourozenci, kteří věrně slouží dodnes.

    Reklama
    MMcite
    Reklama
    ČEZ Vánoce
    Reklama
    MMCITE
    Ipsos
    MAM_SOME_800x1068_cover-49

    MAM Exkluzivně v časopise

    Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
    Vstupní body do kategorie
    LiDay 2024

    MAM Téma čísla

    WEB_normal(1)
    iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
    ctv
    Ipsos

    MAM Další zajímavé čtení

    Action
    Miloň Čepelka, Kitl
    Effie_novy-web-otvirak (2)
    Otvirak web – 1440x400(46)
    Action
    Miloň Čepelka, Kitl
    Effie_novy-web-otvirak (2)
    Otvirak web – 1440x400(46)