Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Druhá generace v čele rodinných značek: drží se kořenů, přináší inovace

Pětatřicet let po pádu socialismu se řada zakladatelů rodinných firem dostala do věku, kdy nastal čas předat žezlo druhé, mladší generaci. Tomu, co tento náročný proces obnáší a jaký vliv má na samotné značky, se věnuje téma MAM 38/2024.

Podle americké vládní agentury Small Business Administration přežije jen 30 procent tamních rodinných firem do druhé generace, 12 procent do třetí a tři procenta do čtvrté a dál. V Česku taková statistika pochopitelně chybí – i proto, že dvěma a více generačními obměnami si prošlo jen osm procent firem. Oslovili jsme proto tři společnosti, kde už „střídání rodinných stráží“ úspěšně proběhlo či probíhá, aby sdílely své zkušenosti.

„Jako jeden z nejčastějších problémů vnímáme pochopení starší generace pro stále měnící se prostředí trhu, kdy již zažité postupy, jakýsi ‚status quo‘, nahrazuje modernější, často dynamičtější a odvážnější přístup mladší generace. Tento rozdíl může způsobit určité napětí mezi zakladatelem rodinné firmy a jeho nástupcem, “ říká Jan Pavelka, předseda Asociace rodinných firem. Nástupce to tak staví před rozhodnutí, do jaké míry se budou držet rodiči nastolené cesty, nebo začnou se značkou pracovat po svém.

Reklama
ČEZ

V případě společnosti Siko je odkaz zakladatelky Jaroslavy Valové zakotvený v silných hodnotách jako poctivost, rodinný přístup či respekt k zaměstnancům. „Zároveň se snažím přinášet vlastní vizi a hledat stále nové příležitosti pro rozvoj našeho byznysu. Zkrátka se snažím kombinovat to nejlepší z tradice a z inovací,“ říká Tomáš Vala, její syn a současný šéf prodejce koupelen a kuchyní. Půl napůl se odkazu své maminky Evy Štěpánkové, která vytvořila značku kosmetiky Ryor, drží Jana Stránská. „Principy máme stejné, morální hodnoty také. Maminka je ale větší showmanka a ‚drak‘, a to mě v povaze trochu chybí. Spíš jsem se musela naučit sdílet myšlenky s ostatními a nenechávat si je pro sebe,“ vysvětluje.

Karel Květoň a Jiří Jelínek začali předávat značku Halla, která vyrábí interiérová svítidla, svým čtyřem dětem v roce 2020. „První tři roky jsme byli dost pokorní a spíš se snažili přiučit a nasávat. Náš byznys je projektový a poměrně specifický, takže to chvíli trvá, než se člověk zorientuje,“ říká Tereza Hanzlová, dcera Jiřího Jelínka a šéfka marketingu. „V posledních letech už je vedení firmy v podstatě dost na nás, i tak ale zásadní kroky s tatínky konzultujeme a máme v nich velkou oporu,“ dodává s tím, že druhá generace si hned nastavila nové vize na deset let.

O tom, jaké hříchy (nejen) zakladatelů generační obměnu často komplikují, jestli je pro následovníky lepší růst se značkou, nebo sbírat zkušenosti jinde, či jak se na proces předání dětem chystá spoluzakladatelka společnosti Plastia Lenka Novotná, čtěte zde.

Reklama
MMcite
Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)