Reklama
Megaboard

Jak přiblížit energetiku dětem? Virtuálně!

Nábor mladých lidí je téma, které řeší energetici denně. Co dělat, aby technické obory táhly? ČEZ na to jde virtuálně.

V médiích se mluví o dostavbě Dukovan, energetici řeší rozvoj obnovitelných zdrojů a velkým tématem je i návrh prvního malého modulárního reaktoru v Temelíně. Česko zkrátka čeká přerod na bezemisní budoucnost. Má to ale háček – nové zdroje musí taky někdo řídit. A bez šikovných lidí se to prostě neobejde. ČEZ tak coby největší česká energetická firma stojí před otázkou, jak nalákat mladé lidi ke studiu technických oborů a nadchnout je pro energetiku.

Každý, kdo byl někdy v elektrárně, by jistě potvrdil, že tyto technické stavby dokáží vyrazit dech i těm, kterým jinak turbíny a generátory nic moc neříkají. Co ale asi zanechají v člověku, kterého technika fascinuje? Spatřit je na vlastní oči je zážitek k nezaplacení, ale občas i trochu oříšek. Do nejstřeženějších míst v zemi, jako jsou třeba jaderné elektrárny, se totiž běžný smrtelník prakticky nemá šanci dostat.

ReakTour ve školách i na KVIFF

Jak tedy zážitek z návštěvy jádra zprostředkovat, aniž by ztratil na velkoleposti? Jedna z odpovědí zní: ReakTour. Jedinečná cesta až k jadernému reaktoru ve speciálních brýlích s virtuální realitou. Brýle, takzvané headsety, se dají převézt kamkoliv. Každý den jezdí s operátory jaderných elektráren a dalšími experty z praxe na Setkání s energií do škol, navštěvují vzdělávací veletrhy a akce (letos se podívaly třeba na Veletrh vědy v pražských Letňanech a přijedou i na Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech). Vyzkoušet je mohou i návštěvníci elektrárenských infocenter v Temelíně a Dukovanech.

Virtuálně­‑edukativní zážitek od ČEZ uzavírá interaktivní on­line pořad Virtuálně v elektrárně. Představte si suplování fyziky 45 minutami interaktivity o Temelíně, Dukovanech, obnovitelných zdrojích energie, distribuci elektřiny nebo o největší české přečerpávací vodní elektrárně Dlouhé stráně. To vše pomocí živého vysílání přes MS Teams od odborníků z TV studia ČEZ. Učitelé mohou tuto nabídku využít zdarma od října do dubna – stačí mít ve škole Wi­‑Fi, počítač a dataprojektor. „Za čtyři roky jsme takto na dálku provedli našimi elektrárnami už 140 tisíc studentů z 5953 tříd z 2876 škol. Pro příští školní rok chystáme novou prohlídku zaměřenou na rozšiřování energetické gramotnosti. Děti zjistí, co třeba značí 80 W na žárovce, nebo kde se dá doma na energiích nejvíc ušetřit,“ upřesňuje Kateřina Bartůšková, vedoucí infocenter a vzdělávání ČEZ.

Je jasné, že nabídka projektů, kterými si ČEZ získává srdce studentů, už zdaleka nespočívá jen v exkurzích přímo v elektrárnách. Ačkoliv i o ně je napříč všemi generacemi velký zájem (jen v roce 2023 přišlo 246 458 návštěvníků, což bylo ve srovnání s předchozím rokem o téměř 14 % více). „Digitální technologie bezesporu otevírají nové cesty, jak lidem přiblížit energetiku nevšedním zážitkem. Rozhodně ale nezapomínáme ani na tradiční prohlídky s průvodci, protože setkání „face to face“ jen tak něco nenahradí. Na letní prázdniny jsme v infocentrech opět připravili kvíz, za jehož splnění děti získají karetní hru, u které otestují nejen svůj postřeh, ale také jak dobře si pamatují energetické pojmy,“ uzavírá Kateřina Bartůšková. 

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále