Do Česka počátkem roku expandoval nový marketplace – turecký Trendyol. Velcí hráči v e-commerce ohrožují menší e-shopy, ty jim přesto mohou konkurovat. Jak? O tom jsme psali v posledním vydání MAM 11/2024.
Trendyol vstoupil kromě českého a slovenského trhu také do Polska, Maďarska, Řecka a Rumunska. S půlmiliardovým rozpočtem využívá i influencery, v Česku se do jeho kampaní zapojilo už na 300 osobností. Velká e-commerce tržiště rostou podle obchodního ředitele společnosti Expando Davida Cikánka rychleji než menší e-shopy. Jsou totiž odolné proti případným krizím, nemají vázané „cashflow“ v zásobách, ale spoléhají na své partnery dodavatele.
Na českém e-commerce trhu existují dva trendy – platformizace a vzrůstající dominance velkých hráčů na jedné straně a zhoršující se ekonomická situace a pokles e-commerce na straně druhé. Tyto faktory se navzájem posilují, což vytváří koktejl, jenž z pohledu středně velkého českého e-shopu vykazuje pesimistické vyhlídky. „Vždycky se ale hraje podle stejných pravidel, ať už se jedná o tržiště nebo o e-shop – rozhoduje nižší cena, rychlost doručení nebo garance,“ uvádí Cikánek.
Je snadné dobýt český trh? Jaké mají velká online tržiště výhody a nevýhody? Vyplatí se menším e-shopům přejít na velká online tržiště? Plnou verzi článku najdete pouze zde.