Zhruba 75 procent Čechů pro vánoční nákupy využívá doručovacích služeb, nejčastěji Zásilkovnu, ukázal průzkum ResSolution Group. Ta je podle přehledu Ad Intel v reklamních investicích až třetí.
Zhruba tři čtvrtiny Čechů z internetové populace uvedly, že pro potřeby vánočních nákupů využívají doručovacích služeb. Za posledního půl roku nejčastěji využili Zásilkovnu. Ukazuje to průzkum ResSolution Group, který proběhl na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace starší 15 let z Českého národního panelu.
Alespoň jednou týdně si balík nechává posílat 12 procent dotázaných, nejméně jednou do měsíce je to už 55 procent. Zbylí dotázaní využívají doručovací služby s nižší frekvencí – 31 procent zhruba jednou za tři měsíce, 14 procent alespoň jednou za půl roku.
Nejlepší (podpořené) znalosti mezi doručovacími službami se momentálně těší PPL, Česká pošta a Zásilkovna – všechny tři v předloženém seznamu identifikovalo přes 90 procent dotázaných. Těsně pod touto hranicí se pohybuje služba Balíkovna a pětici nejznámějších pak uzavírá DPD, které zná 80 procent lidí.
Pětice nejvyužívanějších služeb v posledním půl roce má už jednoznačnější pořadí. Nejčastěji respondenti, kteří znají alespoň jednu doručovací službu, využili Zásilkovnu (78 %), o druhé a třetí místo se dělí PPL a Česká pošta (59 %), čtvrté patří Balíkovně (49 %) a páté DPD (35 %).
Nejaktivnějším zadavatelem je PPL
V tomto ohledu je zajímavé, že je Zásilkovna v přehledu největších inzerentů až třetí. Podle monitoringu Ad Intel společnosti Nielsen je v inzerci jedničkou PPL, která mezi lednem a říjnem letošního roku obsadila reklamní prostor za téměř 14 milionů korun v ceníkových cenách. Do nich se sice nezapočítávají slevy poskytovatelů prostoru, a tak nejde o reálné investice, ukazuje ale trendy na trhu.
A podle nich se Zásilkovně daří oslovovat zákazníky, ač podle ceníkových cen prostoru do reklamy investuje třikrát méně než první PPL nebo druhá Česká pošta.
Doručit do dvou dnů za cenu podle objednávky
Adekvátní lhůta pro doručení balíků by měla podle zhruba poloviny respondentů (54 %) průzkumu ResSolution do dvou pracovních dnů. Necelé třetině (30 %) by stačily tři až čtyři pracovní dny. Podle 15 procent by doručení balíčku mělo proběhnout už do druhého dne od objednání.
Co se týká ceny za dopravu balíčku, měla by být vždy zdarma podle sedmi procent respondentů aktivních na internetu. Nejčastěji (podle 35 % lidí) by měla být zdarma od určité ceny objednávky. Pouze jedno procento míní, že adekvátní cena dopravy je nad 100 korun.