Kamil Vacek začal prodávat mobily ještě během studií, jeho firma TCCM patří mezi největší v regionu s tržbami kolem čtyř miliard korun.
Do České republiky jste přivedl řadu značek mobilů, jsou v plánu nové?
Na trh jsem přivedl Sagem, Honor, Samsung HTC a další. Na poli mobilních telefonů se žádné závratné změny nyní nedějí. Obor je mírně stagnující a čeká se na technologickou disrupci. Na trhu je Apple, Samsung a vlastně už jen čínské brandy. Když odešel Huawei, tak se na trh vrhlo pět čínských značek, které se ale kanibalizují a nejsou tak profitabilní. Vyzkoušeli jsme si spolupráci s One Plus, je to ale byznys s nízkou marží. Celý trh čeká na další technologický impulz, který vše posune dále. Hodně si slibuji od brýlí na rozšířenou realitu, které by mobily mohly nahradit, ale je to otázka ještě asi tří až pěti let. Prototypy očekávám už ale brzy.
Mobilní obrazovky se kvůli video obsahu stále zvětšují, Apple zrušil modely Mini. Přijde trend menších mobilů, které se vejdou do kapsy?
Největší skok už je za námi. Kdysi byl standard pro obrazovku mobilu čtyři palce, dnes se pohybujeme kolem 6,5 a už jde spíše u „tuning“ stávajících rozměrových řešení. Myslím, že 6,5 palce už je pro lidské ruce maximem. Už jsme na hraně toho, co dokážeme ještě pohodlně ovládat. Naopak už vidíme, že trendem mezi značkami je spíše skládat displej buďto horizontálně nebo vertikálně.
Projeví se recese významněji na prodejích mobilů?
U mobilů se nástup recese neprojeví, chytrý telefon je dostupný téměř všem. Recese se projeví na prodejích příslušenství, například u sluchátek a audio doplňků. V ČR jsme distribuovali sluchátka Beats by Dr. Dre, a to je přesně typ výrobku, na kterém budou spotřebitelé šetřit. Zatímco v Anglii si drahá sluchátka koupí 20 procent populace, u nás třeba jedno procento. Ale výrazně nyní šetří i Němci a Angličané.
Podle čeho si vybíráte značky pro nabídnutí partnerství?
Dlouhodobě sleduji, jak se trh vyvíjí, která značka jde nahoru. Řeším byznys modely značek, které z nich mají tendenci si dělat vše samy a které značky spoléhají na partnery. TCCM je dovozce pro střední a východní Evropu. Nejsme distributor, který prodává do jednotlivých obchodů, my prodáváme po paletách. Partnerství nabízíme v rámci balíčku nejméně pro pět zemí, maximálně pro 22. Orientujeme se na operátory a top deset zákazníků na daném trhu. Výrobcům se totiž nevyplatí mít zastoupení v zemích s méně než 40 miliony obyvatel. Když jsem začínal, měla Evropa na světovém trhu s mobily podíl asi čtvrtinový, dnes se pohybujeme pod deseti procenty. Mobil si dnes může dovolit každý a význam Evropy se dramaticky zmenšil. Snažíme se proto konsolidovat země, které „nikoho“ nezajímají. Když je dáme dohromady, jde najednou o trh se 120 miliony lidí, což už je pro výrobce zajímavé. Sami by totiž neměli kapacity menší země obsloužit. Své lidi máme ve 12 státech a snažíme se být lokální. Tržby za letošní rok budou kolem čtyř miliard korun.
Jak je to s kampaněmi?
Staráme se o joint marketing, tedy reklamy v místě prodeje nebo v e‑shopu. Brandové kampaně si dělají výrobci sami. Došlo k výrazné proměně mixu. Před 20 lety se brand marketing řešil v každé zemi zvlášť, dnes na globální nebo celoevropské úrovni. Už 80 procent rozpočtů míří do digitálu, takže je možné kampaně odbavit z jednoho vzdáleného místa a v dané zemi pak řešit třeba pouze billboardy.
Hodně se řeší, jaké o nás telefony a aplikace sbírají citlivé informace. Očekáváte, že oblast bezpečnosti a soukromí bude hrát prim?
Stále to lidé velmi podceňují. V průměru mají stažených asi sto aplikací. Hodně z nich si stáhli třeba před lety a už je ani nevyužívají. Navíc často ani nevědí, kdo jejich data sbírá. Třeba aplikaci Viber založil před lety inženýr z izraelské tajné služby, ale pak firmu prodal Japoncům, takže updaty a další věci už řeší oni. Lidé by si měli sami preventivně čistit mobily od nepoužívaných aplikací, ale dělá to jen hrstka z nich.
Kamil Vacek
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou, už během studií začal prodávat telefony. Jeho firma TCCM se posléze stala největším prodejcem mobilních telefonů ve střední a východní Evropě. Rozjel mimo jiné i první službu na odvoz opilců, investoval do prodejce kondomů. Vedle TCCM je aktivní i jako angel investor a pomáhá tuzemským startupům v soutěži Vodafone Nápad roku.
Celý rozhovor si můžete přečíst v aktuálním vydání časopisu Marketing a Media, které vyšlo v pondělí 10. října 2022.