Díky našemu rozsáhlému portfoliu si postupně budujeme cestu k nejrůznějším spotřebitelům a příležitostem, říká brand manažerka Garden Gourmet Zuzana Charvátová.
Rostlinná strava přináší udržitelnější způsob stravování, který cílí nejen na vegetariány či vegany.
Trend „plant‑based food“ dokonce přinesl vlastní styl flexitariánství a vytvořil tak perspektivní cílovou skupinu, která své konvenční jídelníčky odlehčuje rostlinnými alternativami.
O tom, že Češi i Slováci milují rostlinné řízky, o fortifikaci rostlinné stravy vitaminem B12 a také o další evoluci v tomto segmentu jsme hovořili se Zuzanou Charvátovou, brand manažerkou značky Garden Gourmet společnosti Nestlé.
Jak vypadá tržní vývoj rostlinných výrobků v Česku a na Slovensku?
Ačkoli kategorie chlazených jídel na rostlinné bázi jako celek meziročně mírně klesá, značce Garden Gourmet se daří co do hodnoty i do objemu.
Každoročně rozšiřujeme portfolio o zajímavé alternativy, a i díky tomu oslovujeme nové spotřebitele. Dlouhodobě můžeme říct, že jsme na trhu číslo jedna.
Můžete jmenovat hlavní důvody, proč se lidé rozhodují pro rostlinnou stravu?
Jedním z hlavních důvodů je bezesporu snaha snížit množství masa a masných výrobků v jídelníčku. Motivace jsou individuální.
Mezi nejčastějšími pozorujeme snahu o odlehčení jídelníčku ze zdravotního hlediska či etické aspekty spojené s ochranou zvířat.
Dominuje také snaha o udržitelnější přístup k životu či jednoduše touha poznávat nové výrobky, experimentovat a objevovat různé textury, chutě.
Kategorie rostlinných jídel má stále relativně nízkou penetraci. Je zde určitě na místě silná marketingová podpora pro zvýšení povědomí…
Ano, využíváme různé marketingové nástroje. Snažíme se odstranit obavu spotřebitelů z chuti vegetariánských a veganských jídel, která je hlavní bariérou pro vstup do této kategorie.
Primárně z tohoto důvodu děláme ochutnávky, cílené samplingy, aby se spotřebitelé mohli přesvědčit, že produkty Garden Gourmet jsou velmi chutné.
V komunikaci se také zaměřujeme na chuť, která je pro nás klíčová. Všechny receptury vznikají ve vývojovém centru v naší továrně v Krupce u Teplic, kde procházejí několika schvalovacími procesy, přičemž je pro nás vedle složení a kvality zásadní právě chuť. Na té stavíme i následnou komunikaci.
Které produkty Garden Gourmet jsou na českém a slovenském trhu nejprodávanější?
Dlouhodobě nejprodávanějším výrobkem na obou trzích je náš veganský řízek. Češi a Slováci jsou národem řízkařů, a to se projevuje i v rostlinné stravě.
V Česku mezi top výrobky patří také veganské kuličky, na Slovensku naopak vedle řízku dominují různé zeleninové varianty jako falafel nebo rybí varianty, kam patří například veganský Marine‑style Crispy filet, který letos získal cenu Potravinářské komory ČR v nové kategorii Alternativní potraviny.
Co patří mezi největší výzvy, kterým čelí výrobci rostlinných potravin v Česku a na Slovensku?
Hlavní výzvou je zvýšení povědomí o této kategorii. Naší cílovou skupinou nejsou jen vegetariáni či vegani, ale primárně flexitariáni, tedy lidé, kteří omezují spotřebu masa, ale nepřestávají ho jíst úplně.
Další výzvou, se kterou se v posledních letech potýkáme, je používání názvů výrobků pro rostlinné alternativy masa, které odkazují na vzhledové vlastnosti výrobku, samozřejmě za předpokladu, že jsou jasně popsány jako rostlinné, vegetariánské nebo veganské.
Věříme, že názvy jako „veganský burger“ nebo „veganská klobása“ nemohou spotřebitele uvést v omyl, a naopak jim poskytují užitečné a cenné informace o tvaru, struktuře a přípravě výrobku.
Co přinesl značce Garden Gourmet aktuální rok?
Letos jsme spustili novou globální komunikaci zaměřenou na chuť a emoce společně s redesignem celého portfolia – v regálech obchodů mohou zákazníci najít nové obaly, které jsou přehlednější a viditelnější.
V neposlední řadě jsme na trh uvedli dvě novinky s vysokým obsahem zeleniny – vegetariánský květákový řízek a veganské miniburgery s brokolicí. Jejich výhodou je balení, které obsahuje více kusů, takže se můžete podělit s rodinou nebo si nechat oběd na další den.
Letošek byl opravdu plodný – v 11. ročníku soutěže Potravinářské komory ČR o inovativní výrobek roku v kategorii Alternativní potraviny jsme s výrobkem Garden Gourmet Marine‑style Crispy filet získali ocenění, na které jsem velmi pyšná.
Tento výrobek je chutí podobný rybímu filetu a skvěle se hodí nejen jako štědrovečerní menu pro ty, kteří jednoduše nechtějí jíst klasickou rybu z různých důvodů, například mají alergii na ryby a podobně.
Navíc u našeho výrobku nehrozí, že by vám v krku uvízla kost. Garden Gourmet si letos odnesl již počtvrté v řadě ocenění Nejdůvěryhodnější značky v kategorii Veganské a vegetariánské potraviny.
Kam kategorie rostlinné stravy směřuje? Co můžeme čekat za pár let?
My s týmem Garden Gourmet neustále pracujeme na inovacích. Letos jsme se zaměřili na zeleninové novinky a mohu prozradit, že v tom chceme i nadále pokračovat.
Naším cílem je také postupně fortifikovat portfolio o vitamin B12, ten je důležitý zejména pro lidi, kteří striktně dodržují veganskou či vegetariánskou výživu.
V návaznosti na nedostatek živočišných bílkovin musejí tento vitamin často doplňovat. Díky našemu vylepšení ale získají tento esenciální vitamin skupiny B přímo ze stravy.
V rámci marketingu plánujeme kontinuálně pokračovat v silné komunikaci založené na emocích a chuti. Naším cílem je do kategorie rostlinné stravy přilákat nové spotřebitele. Ukázat jim, že se netřeba bát označení vegetariánské a veganské, a že zde na ně čekají produkty, na kterých si mohou skvěle pochutnat.
Díky našemu rozsáhlému portfoliu si postupně budujeme cestu k nejrůznějším spotřebitelům a k různým příležitostem. Například od minulého roku jsme také součástí svátečních stolů, a to díky veganskému filetu, který chutná podobně jako ryba.
A co vy a váš jídelníček?
Jsem člověk, který se snaží o zdravý životní styl, tedy mít vyvážený jídelníček a dostatek pohybu. Označila bych se jako flexitariánka. Jím maso a masné výrobky, ale v omezené míře, a když už si je dám, snažím se vybírat si kvalitní a lokální zdroje.
V pondělí dodržuji naši Garden Gourmet výzvu „Začni týden bez masa“, kdy maso a masné výrobky nahrazuji produkty na rostlinné bázi. Zároveň si ráda dělám jídla ze zeleniny a ovoce, které pěstujeme na zahrádce.
Vidíte v rostlinných výrobcích budoucnost?
Určitě ano. Jednu rovinu představuje udržitelnost s ohledem na růst populace, druhou rovinu představují technologie a s nimi spojený pokrok v rostlinné stravě, díky němuž můžeme vytvářet nutričně vyvážené výrobky a možná je i obohacovat o důležité mikronutrienty.
Evoluce v tomto segmentu nám zároveň umožňuje objevovat nové kombinace a chutě.