Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil společnosti Vafo Praha pokutu 120,1 milionu korun za zakázané dohody o cenách krmiv pro zvířata. Rozhodnutí je pravomocné, protože firma přiznala pochybení a nepodala rozklad, což jí zajistilo snížení sankce.
Podle zjištění Úřadu soutěžitel Vafo od ledna 2013 do září 2021 nutil své odběratele, aby při prodeji krmiv konečným spotřebitelům dodržovali jím stanovenou cenovou úroveň a neposkytovali spotřebitelům vyšší slevy. Dodržování těchto cen kontroloval a prodejce, kteří prodávali levněji, vyzýval k navýšení cen na stanovenou úroveň. Prodejcům přitom hrozil sankcemi, které v případě nedodržování stanovených cen reálně uplatňoval.
Zakázané dohody, které znamenaly narušení hospodářské soutěže na trzích krmiv pro psy a krmiv pro kočky na území České republiky, Úřad prokázal u téměř 30 odběratelů společnosti Vafo. Porušen byl nejen zákon o ochraně hospodářské soutěže, ale také unijní soutěžní právo.
Pokuta mohla být výrazně vyšší, avšak při jejím výpočtu Úřad ocenil vstřícné jednání účastníka řízení, konkrétně především spolupráci s Úřadem v rámci takzvané „quasi leninecy“, a dále taktéž dobrovolné ukončení protisoutěžního jednání ještě před zahájením správního řízení, informování odběratelů, že mají svobodu v určování prodejní ceny a také přijetí soutěžního „compliance“ programu. Jak bylo výše uvedeno, splnila společnost Vafo také podmínky pro narovnání.
V České republice chová psa nebo kočku každá druhá domácnost. Dohody o určování cen pro další prodej mají jednoznačně negativní dopady na cenu, kterou tito chovatelé, resp. spotřebitelé, za krmiva platí. Jedná se již o pátý případ tohoto druhu zakázaných dohod, které Úřad na daném trhu v poslední době odhalil (další pokutovaní jsou Dibaq, Noviko, Tenesco a Euroben). Je tedy možno říci, že tímto protisoutěžním jednáním je postižen celý sektor a jeho negativní dopad je proto závažnější, neboť je omezena cenová soutěž u více značek. V případě společnosti Vafo se navíc jedná o nezanedbatelného hráče na trhu.
Soutěžitel Vafo se zabývá výrobou a zejména distribucí několika známých značek krmiv pro zvířata, především psy a kočky. Krmiva dodává velkoobchodním distributorům, maloobchodním pet food řetězcům, internetovým obchodům, jednotlivým prodejnám typu zverimex, chovatelským stanicím apod. Sám působí v omezené míře i na maloobchodní úrovni.