Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Otevírací doba prodejen je minulostí

Revitalizace potravinářských obchodů na venkově s podporou automatizace – úspěšná cesta obchodního družstva Konzum.

Projekt implementace bezobslužného prodejního systému v režimu 24/7 byl v síti COOP spuštěn jako první v České republice. Tento koncept byl přímou reakcí na problémy s obslužností odlehlých lokalit a každoroční pokles počtu kamenných obchodů na venkově.

Na začátku roku 2022 začal COOP testovat první automatizované prodejny s využitím technologií, které umožňují zákazníkům vstup na základě jednoznačné osobní identifikace s využitím BankID aplikace nebo digitální karty. Tato technologická řešení, která zajišťují zákazníkům schopnost odbavit se zcela samoobslužně bez ohledu na denní či noční dobu, umožňují provozovatelům rychle reagovat na změny v poptávce.

Reklama
Know

Konzum se do projektu zapojil jako jedno z prvních družstev a již od počátku vnímal potenciál těchto prodejen jako nástroje pro dlouhodobé udržení obchodních služeb na venkově.

Průkopník konceptu 24/7

Na podzim roku 2022 Konzum otevřel svou první non‑stop hybridní prodejnu v Ústí nad Orlicí (tzn. část dne s obsluhou a část automatizovaně), čímž se stal druhým spotřebním družstvem, které tento koncept implementovalo.

Prodejna se setkala s pozitivním přijetím zákazníků, kteří ocenili možnost nakupovat kdykoli, a pomohla Konzumu odlišit se a zajistit si konkurenční výhodu.

Automatizované prodejny se ukázaly jako řešení nejen pro místa s omezenou dostupností pracovní síly, ale také jako reakce na měnící se preference zákazníků, kteří hledají pohodlí a flexibilitu nakupování bez ohledu na čas, tak jak si již zvykli v online světě. Kulturu nakupování jako celku pozvedá i rekonstrukce exteriéru a interiéru včetně pořízení nového vybavení.

Cesta k nalezení nejvhodnější lokalizace prodejen

Aby Konzum lépe porozuměl potenciálu automatizovaných prodejen, spustil pilotní projekty ve třech rozdílných typech lokalit: městské, venkovské a turistické. V městských oblastech, jako je Ústí nad Orlicí, prodejny prokázaly vyšší průměrný obrat díky vysoké poptávce po rychlých a flexibilních nákupech.

Ve venkovských oblastech, jako je například Koldín, automatizované prodejny plní klíčovou roli v zajištění dostupnosti základního sortimentu v místě, kde by jinak provoz konvenčního obchodu nebyl rentabilní. V turistických destinacích, například v obci a poutním místě Neratov, se prodejny orientují na sezonní poptávku návštěvníků, což pomáhá zvýšit prodeje během turistické sezony. Konzum vyhodnocoval výhody a nevýhody každé lokality a identifikoval klíčové faktory pro úspěšné nasazení automatizovaných prodejen v různých podmínkách.

Konzum Partner: franšízový model automatizovaných obchodů

Na základě úspěchů v testovacích lokalitách družstvo rozšířilo koncept autonomních prodejen prostřednictvím franšízového modelu „Konzum Partner“. Ten umožňuje obcím využít značky Konzum a provozovat prodejnu s podporou družstva. Maloobchodní partner zajišťuje výběr a dodávku zboží, systém, technickou podporu, školení a pomoc při spuštění. Tento model přináší ekonomické výhody oběma stranám a přispívá k udržitelnosti venkovského maloobchodu. Místní samosprávy vítají prodejny, které poskytují přístup k základním potravinám a službám, a to i v oblastech s nízkou hustotou obyvatel a bez ohledu na otevírací dobu.

Příklady úspěšných prodejen

Nový Konzum 24/7 v Ústí nad Orlicí byl první v daném regionu a přinesl zcela novou nákupní zkušenost pro spotřebitele a průměrný nárůst 12 procent v obratu pro provozovatele.

Prodejna Konzum Partner v Koldíně byla první úspěšnou franšízovou instalací a ukázala se jako udržitelný model pro malé obce. Další prodejny byly spuštěny v Zámrsku, Běstovicích, Žampachu, Hrušové a dalších místech, kde si získaly popularitu mezi místními obyvateli a zprávy o tomto konceptu se rychle šíří municipální komunitou. Spokojenost obyvatel, aktivní zastupitelstvo a schopný maloobchodní partner dokáží společně vyvolat zásadní zvýšení poptávky oproti původnímu stavu, kdy v obci existovala jen „skomírající“ prodejna.

Podpora a financování – dotační programy MPO a MAS

Na projekty modernizace místních prodejen je možné získat finanční podporu od Ministerstva průmyslu a obchodu a místních akčních skupin, které přispívají k udržitelnosti obchodních služeb na venkově. Tyto programy poskytují financování, které pokrývá část počátečních investic spojených s technologií a vybavením, ale také lze získat prostředky na podporu provozních výdajů. Aktuálně může maloobchodní prodejna v obci čerpat finance prostřednictvím kraje z programu Obchůdek 2021+.

Výhled a budoucí strategie Konzumu

S ohledem na pozitivní zpětnou vazbu a rostoucí poptávku po automatizovaných prodejnách plánuje Konzum další expanzi. Družstvo se také soustředí na zavádění nových digitálních služeb, jako je možnost vzdáleného objednávání zboží a doručování do výdejních boxů, umístěných přímo v prostorách automatizované prodejny a přístupných 24 hodin denně.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)