Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.
Není žádným překvapením, že téma udržitelnosti se v poslední době nějakým způsobem propisuje do většiny eventů pořádaných v České republice. Pokud se ale už při návrhu produktu nebere ohled na ekologii, musí značka počítat s tím, že může mít s jeho distribucí cílovým zákazníkům menší či větší problémy.
Příkladem nepromyšlené přípravy na event může být přelévání nápojů do papírových či vratných kelímků, při kterém hrozí ztráta identity produktu a vznik zbytečného odpadu. Naopak správně navržená strategie může vést ke snížení znečištění festivalu a ke kýžené recyklaci obalového materiálu bez poškození značky.
Propojení celého řetězce
Značky, které se budou eventu účastnit, proto musí dopředu zvážit, jak chtějí svůj produkt na akci prezentovat a jak se sladit s fungováním celého festivalu. Každá značka se sice snaží do svých kampaní implementovat co nejvíce ekologických myšlenek, ale provedení je občas velmi kostrbaté. A ač se s našimi klienty vždy snažíme pro doprovodné prodejní aktivity najít efektivní řešení, ne vždy se setkáváme s úspěchem. I v eventové produkci ale platí pravidlo 1-10-100. Proto pokud chceme, aby námi navržená prodejní mechanika zastupované firmy fungovala, je potřeba do konceptu zapojit co nejširší okolí. V našem případě se často jedná nejen o samotné návštěvníky akce, ale i pořadatele festivalu, kteří musí s aktivitou souznít. Pokud se řetězec nepodaří zkoordinovat, bude náš dopad na životní prostředí mizerný, ne-li žádný. Proto společně s našimi klienty klademe důraz na aktivity, které motivují samotné návštěvníky nejen k nákupu produktu, ale i k vrácení jeho obalu na dedikované místo.
Proč se vyplatí recyklovat?
Pro společnost Mast-Jägermeister jsme na festivalech vytvořili fotobudku, která fungovala i jako sběrné místo pro plastové zkumavky. Budka byla pojízdnou součástí eventového vybavení značky po celou letní sezónu. Podobnou mechaniku jsme vymysleli i pro jiného klienta – sběrné místo bylo proměněno v herní automat a návštěvník si mohl v případě, že proměnil plastovou lahev za žeton, vytáhnout hodnotnou cenu.
Značka IQOS zase dlouhodobě propaguje svůj program věnovaný sběru použitých tabákových náplní, které jsou následně přimíchávány do asfaltových směsí. V Den Země proto byla na vlajkových IQOS storech k vidění asfaltová cihlička, která názorně ukazovala, proč se vyplatí recyklovat. O veškerou produkci v Čechách i na Slovensku jsme se starali my a to včetně přírodních instalací z mechu a květin nebo zajištění profesionálních barmanů, kteří pro návštěvníky butiků připravovali fresh šťávy.
Ze zkušeností víme, že aktivita spojená s udržitelností musí být atraktivní a přesvědčivá, aby všechny návštěvníky eventu motivovala k zapojení. V ten moment je náš dopad na životní prostředí třeba už i desetkrát větší.
Jsme přesvědčeni o tom, že společnými silami se postupně dopracujeme k tomu, aby měla každá iniciativa zastupovaných značek dopad i stonásobný.