Investigativní reportáž deníku Wall Street Journal (WSJ)přinesla informace o škodlivých a nebezpečných produktech dostupných na stránkách internetového giganta Amazon. Podle zjištění šlo téměř o 4 200 produktů. Jedná se o výrobky třetích stran, které na Amazonu prodávají.
Ve své výroční zprávě za rok 2018 Amazon uvedl, že prodeje třetích stran na jejich platformě vzrostly od roku 1999 z 0.1 miliardy na 160 miliard amerických dolarů. Tento vzestup prodeje produktů třetích stran ztížil i jejich kontrolu Amazonem. Dokládá to právě tvrzení ze zmíněné výroční zprávy, ve kterém se uvádí i možné negativní dopady. Mezi ně patří např. omezená možnost regulovat nebezpečné nebo závadné zboží prodávané třetími stranami. Z těchto důvodů si je internetový obchod vědom skutečnosti, že narůstající obchod se sortimentem od jiných obchodníků, může ohrozit či poškodit reputaci firmy. Zároveň poukazují na svůj program, který uhradí kupujícím vzniklou škodu.
Jako paradox se může zdát, že si v tomto prohlášení sám Amazon předpověděl problémy, které ho momentálně sužují. V jeho nabídce reportéři z WSJ objevili 4 152 produktů, které jsou americkými federálními agenturami uznány za nebezpečné, a proto je jejich prodej zakázán.
V návaznosti na reportáž poslali tři američtí senátoři Amazonu otevřený dopis, ve kterém se mimo jiné dožadovali odpovědí ohledně selhání kontroly produktů nebo jak obchod zajistí jejich minimální požadovanou bezpečnost. „Reportéři WSJ odhalili bezpočet nebezpečných výrobků, které jsou na Amazonu volně k prodeji. Ať už šlo o neregistrované pesticidy, toxická ředidla, doplňky stravy obsahující léky na předpis anebo hračky a kosmetiku, chybně označených jakožto schválené FDA (Food and Drug Administration),“ uvádějí senátoři ve svém dopise.
Mluvčí internetového obchodu zveřejnil na blogu reakci, kterou po dopise od senátorů Amazon zaktualizoval. „Amazon usiluje o to být firmou, kde nakupující najdou nejširší možný výběr bezpečného a autentického zboží a tvrdě pracujeme na tom, abychom si získali a udrželi vaši důvěru. Jen v roce 2018 jsme investovali přes 400 milionů dolarů určených k ochraně samotného obchodu a našich zákazníků. Také jsme vytvořili programy, které zajišťují, aby byly nabízené produkty bezpečné, autentické a vyhovovaly normám,“ uvedl mluvčí Amazonu ve své reakci.