Do letošního ročníku Effie, celosvětové soutěže efektivity reklamy a komunikace, přišel historicky nejvyšší počet přihlášek – celkem 91. Po prvním kole hodnocení výzkumnými agenturami SIMAR má skoro polovina prací absolutorium co do průkaznosti doložených výsledků. Do Effie se zapojilo napřímo i 6 klientů a 14 agentur stojících mimo AKA.
AKA letošní Effie rozšířila o novou hlavní kategorii Dlouhodobé budování značky a také o další tři průřezové kategorie zaměřené na kontent, direct marketing a aktivaci. I to mohlo mít vliv na rekordní počet přihlášených prací. Loni jich bylo 55 a v roce 2017 stačilo na rekord 65 přihlášek.
Nejsilněji je obsazena kategorie Malý rozpočet (19). Svůj podíl na to mají i nováčci v soutěži, kterých je celkem 23 a většinou jde o nečlenské agentury AKA, včetně tří PR agentur. Novinkou je také přímá přihláška od zadavatelů jakou jsou 02, Sazka, Avast nebo Moneta. Dalšími silnými kategoriemi jsou Potraviny (14) Spotřební zboží (12) a Finanční služby (11). Popelkou letos není ani kategorie kampaní veřejné správy se sedmi pracemi. V nové kategorii Dlouhodobé budování značky usiluje o Effie 6 přihlášek.
Výzkumné agentury SIMAR ještě před hodnocením poroty zkoumají průkaznost dat, která dokládají výsledky kampaní. Celých čtyřicet prací má nejvyšší hodnocení a pouze dvě musejí na argumentaci ještě zapracovat. Podle výkonného ředitele ASMEA Ondřeje Nováka se vyplatila energie investovaná do workshopu a konzultací s účastníky soutěže.
„Věřím, že letošní rok bude přelomový z hlediska zapojení specializovaných komunikačních agentur a značek. Na efektivitu nemají patent jen reklamky,“ říká Marek Hlavica, ředitel AKA.
V říjnu proběhne první kolo hodnocení, které stanoví short listy. Definitivní výsledky budou vyhlášeny 6. září večer. Dopoledne ještě proběhne Effie konference. Novinkou bude také rozhodnutí o Grand Prix, které se odehraje v závěru večera v kině Lucerna přímo před zraky přítomných.