Komunikace značek má v dnešní mediální době víc možností než diváci Netflixu. Offline i online prostředí nabízí desítky platforem, skrze které lze oslovit relevantní publikum. Od Instagramu, přes citylighty, ambasadory, po školní nástěnky. Každá platforma navíc vyžaduje přizpůsobení svým specifickým formátům, chování uživatelů a díky tomu i storytellingu. Jedna kreativa má tak desítky iterací.
Ve výsledku to jsou desítky desítek různorodých výtvorů. S cílem prodat. A uprostřed nich stojí brand manager. Pán jeskyně. Pán prstenů, co vládne všem. Agenturním armádám, které mu pomáhají ovládnout tuhle pavučinu komunikace a splnit nastavená KPI’s. Je to těžká role. A často se stává ještě těžší, pokud brand manager neumí vést lidi, není leader.
Ono je totiž složité předat zodpovědnost. Nemít nad tím vším kontrolu. Nesnažit se mít přehled o každém textu, fotce a grafice. O každé odpovědi na komentář. Nediskutovat, jestli by copy mělo mít o příslovce s předložkou navíc. Ano, když nesete tak velkou zodpovědnost, je těžké se toho všeho vzdát a začít důvěřovat. Ale je to potřeba.
Úkolem každého leadera – a tím brand manager ve své podstatě bezpochyby je – by totiž neměla být maximální kontrola a držení nejvyššího stupně expertízy, ale vytvoření prostoru a týmu lidí, kteří bez něj budou dělat svoji práci dobře. Dobře pro něj. Perpetuum mobile. A k tomuto fungování vede agile.
To znamená mít jasně definované zadání, role, procesy, agendu a strukturu meetingů. Nastavit si pravidla komunikace, aby všichni byli dostatečně informovaní a znali potřebné kontexty a důvody konkrétních rozhodnutí a směrů. Chápali je. Rozuměli jim. Dokázali se navzájem doplňovat, vyvíjet a současně rychle reagovat na potřeby a trendy cílové skupiny. Vytvořit motivující prostředí, kde každý využije své přednosti pro společný cíl. Protože byť brand manager nesedí spolu s agenturními lidmi v jedné firmě, u jednoho stolu, tak i přesto všichni společně tvoří jeden tým.
Přirozeně taková proměna ale nejde hned. Agilní přístup je potřeba budovat. Obohatit se moderními metodami, jakými jsou design thinking, design sprint, lean nebo scrum. A naučit se je kombinovat. Umět si vybrat správné lidi. A postupně začít měnit svůj vlastní mindset, který nakonec dokáže doručit stejně silnou message skrze Instastories i školní nástěnku a zároveň efektivně plnit korporátní KPI’s. A to díky správnému vedení lidí, kteří ví, co a jak mají dělat.