Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

HOAX: Nacistická reklama na Coca-Colu

Společnost Coca–Cola naštvala zastánce „tradiční rodiny“ v Maďarsku. V reklamní kampani na nealkoholických nápoje této společnosti se totiž objevily páry stejného pohlaví. Na jiné je zase etiketa Coca–Coly v duhových barvách.

V reakci na to se začíná objevovat hoax, který má upozorňovat na reklamu z roku 1936. V ní údajně Coca–Cola propaguje svůj produkt pod heslem „jeden národ, jedna říše, jeden drink“. To však není pravda, tato reklama je falsum. Že je to falsum dokazuje například slogan „Coke ist es“, který má být překladem sloganu „Coke is it“. Problém je, že toto heslo je sloganem společnosti až od roku 1980. V roce 1936 Coca Cola používala v Německu slogan „Stets Eiskalt“, tedy „vždy ledově chladná“. Toto falsum pochází z roku 2004 z výstavy „Coca-Cola’s nazi Advertts“. Cílem výstavy bylo seznámit lidi s pravdivou reklamou společnosti Coca Cola v nacistickém Německu. Někdo tehdy autorům výstavy poslal tento falešný obrázek.

Druhým dechem však musíme dodat, že společnost Coca- Cola byla sponzorem olympijských her v nacistickém Německu. Coca-Cola se brání, že sponzorská smlouva byla podepsána čtyři nebo pět let před olympiádou, tedy ještě v době, kdy Adolf Hitler nebyl ještě kancléřem.

Reklama
ČEZ

Příběh nápoje Fanta

Coca-Cola se tehdy vyráběla přímo v Německu, kde bylo 43 závodů této firmy, které produkovaly 5 milionů lahví ročně. Je zajímavé, že Coca-Cola tehdy ještě nebyla zdaleka tak známá jako dnes a mnoho lidí si ji vůbec nespojovalo s USA nebo americkým stylem života. V Německu se Coca-Cola prezentovala jako místní nápoj. Jenže slibný rozvoj značky ukončil vstup USA do války proti Německu v roce 1941. Ze Spojených států se přestal dovážet sirupový koncentrát, bez kterého colu prostě nešlo vyrábět.

Ředitel německé Coca-Coly Max Keith se rozhodl, že vymyslí nápoj nový, k jehož výrobě americký sirup nebude potřeba. Vznikl nápoj na ovocném základě vyrobený z ingrediencí, které byly v té době v Německu k dispozici – jablečná dužina, ovoce, sacharin a trocha cukru. Coca-Cola, která byla pořád vlastníkem výroben i samotné značky Fanta, začala po válce vyšetřovat, jak moc ředitel Keith spolupracoval s nacisty. Výsledkem vyšetřování bylo, že Keith si s nacistickými pohlaváry nikdy nezadal a snažil se své zaměstnance chránit před gestapem a jinými problémy s úřady. Samotný nápoj se rozhodla Coca-Cola dále vyrábět, a dokonce ji exportovat do USA.

Autor je šéfredaktorem webu Manipulátoři.cz

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)