Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Walkman slaví kulaté výročí

Je mu 40 let, a přesto už není mezi námi. Pojďme na něj zavzpomínat.

Před čtyřiceti lety, konkrétně 1. července 1979, se začal na japonském trhu prodávat stříbrno-modrý přenosný kazetový přehrávač s modelovým označením TPS-L2. Byl to první walkman na světě, přišel tehdy na 150 amerických dolarů. Zájem o něj byl obrovský. Sony předpokládala, že ho se bude prodávat tak pět tisíc kusů měsíčně, ale jenom během prvních dvou měsíců prodala kolem 50 tisíc kusů. A to navzdory tomu, že si mnozí mysleli, že bez funkce nahrávaní o něj lidé nebudou mít příliš zájem. 

Za vývojem walkmanu stál čestný předseda a spoluzakladatel Sony Masaru Ibuka. Byl pravidelným uživatelem kazetového rekordéru TC-D5, který byl ale těžký a statický. Přál si mít přístroj, který by mu při dlouhých letech do USA umožnil poslouchat hudbu stereo. Funkci nahrávaní při tom nepotřeboval.

Reklama
ČEZ
Sony TC-D5

Z toho důvodu oslovil Kozo Ohsoneho, generálního manažera divize kazetových rekordérů Sony, který mu odpověděl: „Ano, ano, to udělám.“ Přístroj TC-D5 zmenšil, zavedl funkci stereo, odstranil funkci zvukového záznamu a k aparátu zavedl sluchátka. Vznikl walkman. Ten první byl navíc zajímavý tím, že se k němu daly připojit hned dva páry sluchátek. Kvůli tomu byl vybaven tlačítkem, kterým se snížila hlasitost reprodukce a aktivoval se mikrofon pro komunikaci mezi oběma posluchači.

Když se Ibuka vrátil z Ameriky, zašel za druhým spoluzakladatelem Sony Akio Moritou a řekl mu: „Vyzkoušejte to. Nemyslíte si, že stereo kazetový přehrávač, který můžete poslouchat při procházce, je dobrý nápad?“ Morita si přístroj vzal domů na víkend a byl také ohromen. Souhlasil s Ibukou, že zvuk je ve srovnání s konvenčními reproduktory zcela odlišný, a byl nadšen skutečností, že se přístroj dá snadno přenášet.

V únoru 1979 Morita svolal schůzku vedení společnosti. Převážně mladým inženýrům řekl: „To je produkt, který uspokojí ty mladé lidi, kteří chtějí poslouchat hudbu celý den. Budou si ho moci vzít všude s sebou a nebude jim vadit, že nemá záznamník. Když u toho budou stereo sluchátka, bude to hit na trhu.“

Video ke 40 letům walkmanu

Morita chtěl zahájit prodej tak brzy z toho důvodu, aby si mladí mohli kupovat walkman už na letní prázdniny. Znamenalo to mít vyřešené všechny výrobní i marketingové záležitosti během krátkých čtyř měsíců. Začátkem července 1979 se model TPS-L2 začal prodávat. Zahájení prodejů se však příliš nedařilo. Během prvního měsíce se walkmanů prodaly jen tři tisíce, což bylo méně, než se plánovalo.

Sony proto začala technologickou novinku propagovat v ulicích. Zájemci se mohli walkman vyzkoušet na vlastní uši. To mělo úspěch, a tak na konci srpna byla třicetitisícová série vyprodána a další zájemci se hlásili.

Projděte si historii walkmanu zde

Společnost Sony ke čtyřicátému výročí walkmanu vytvořila zvláštní webové stránky     

O historii kazetových přehrávačů se dozvíte více zde.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)