Kam byste ve světě nejraději zašli na zmrzku? Poradí vám odborníci na retail, kteří vybraná zmrzlinářství oznámkovali jako ve škole.
Freezer ice cream shop, Israel
Původní obchod s oděvy designeři proměnili na prodejnu zmrzlin řetězce Freezer. Má nevšední tvar trojúhelníku s uhlopříčkou vepředu. Designéři zbavili prostor detailů po předchozím nájemníkovi a vystavili konstrukční prvky interiéru. Tím se vnitřek prodejny propojil s exteriérem. Pulty jsou kombinací betonových deset s černým mramorem nahoře.
Lenka Lahaije, Dago:
Jednoduché, a přesto velice efektní. Sklo prodejně zmrzlin vdechuje přesně ten pocit chladu a osvěžení, který právě od zmrzliny čekáte. Navíc dává vyniknout čistotě a opticky zvětšuje a provzdušňuje prostor. Vevnitř perfektně uspořádané, zákazník si kromě samotných lahůdek a posypů může podrobně prohlédnout vše, včetně servírovacích kelímků a boxů a vybrat si to pravé osvěžení a potěšení v jednom. Pastva nejen pro oči! Známka 1
Libor Jordán, Dekor:
Hezká ukázka, jak na minimálním prostoru 22 m2 vytvořit maximální efekt. Použitím čirého a saténového skla v kombinaci s černou barvou se podařilo prostor opticky zvětšit. Rozdělení do tří zón plně vyhovuje modernímu provozu. I přes malý prostor působí interiér příjemně a moderně a určitě láká k zastavení se. Známka: 2
Petr Šimek, Wellen: Zajímavé je spojení drsného betonu a zmrzliny. Barevně neutrální. Asi bych se nezastavil. Známka: 3
Unframed ice cream, Jihoafrická republika
Unframed produkuje lokálně vyráběné zmrzliny včetně veganských. Novou prodejnu navrhl tým ilustrátorů a designérů, kteří produkují originální umělecká díla a pracují i pro značky jako je Nike, Google nebo Forbes. Tato prodejna je ozdobena pestrobarevnými africkými motivy.
Lenka Lahaije, Dago:
Potlesk za designové provedení v prémiové černé a moderních kombinacích dřeva, skla a svícení. Naprosto úžasné, ale naprosto se nehodící k prodávanému produktu. Vzhled prodejny chtěl jistě poukázat na nabízenou kvalitu, chybí ale cokoliv, co by vyvolalo chuť a impulzivně nalákalo dovnitř. Obchůdek působí celkově až moc sterilně a jeho vzezření by se hodilo spíše pro koktejlový bar než pro tuto barevnou lahůdku. Známka: 3
Petr Šimek, Wellen: Pěkný designový kontejner. Trochu mi to ale uvnitř připadá, že to může být jakákoli značka nebo zmrzlina, což je škoda. Nejde přeci pouze o formu. Hledejme v designu způsob, jak představit duši, nejen schránku. I design je komunikační nástroj. Známka: 2
Libor Jordán, Dekor: Velkoryse pojatá koncepce. Díky velkému prostoru, kvalitním použitým materiálům a vzdušnému vnitřnímu uspořádání láká nejen k občerstvení, ale i příjemnému posezení. Navíc lze využít i venkovního prostoru přirozeně navazujícího bezbariérově na vnitřní dispozici. Známka: 1
Veronika Hypšová, Account Director, Ipsos:
Podle výzkumu Ipsosu z května 2019 je největším oblíbencem nanuk Míša. Ten si za poslední měsíc koupilo přes 40 procent Čechů a každý pátý si ho dal dokonce v posledním týdnu. Míšovi šlape na paty další česká tradice, Mrož od Prima, kterého si v posledním měsíci dopřála třetina Čechů.
I když to na první pohled může vypadat, že se roztrhl pytel s prémiovými zmrzlinami cizojazyčných názvů, obvykle prodávaných v takzvaných pintách – kelímkách o objemu 400-500 ml, značky jako Häagen-Dazs, Ben&Jerry´s či Breyer’s jsou podle Ipsosu zatím konzumovány spíše okrajově.
Co vlastně hraje roli při výběru zmrzliny? Lidé musí vědět, že výrobky značky jsou kvalitní a za přijatelnou cenu. Důležité jsou příchutě, zejména jejich zajímavé kombinace. To naznačuje, proč je Míša tak oblíbený. Výzkum Ipsos z února 2019 ukázal úspěch reklamy na tuto zmrzlinu. Spot Každému chutná jinak, milují ho všichni byl v FMCG top reklamou, která přinesla důležité sdělení: Míša se v roce 2018 prodával i v nové příchuti Mák a povidla. Jana Přerostová z Unilever dodává: „Při přípravě novinek Míša se inspirujeme aktuálními trendy na trhu a díváme se i na to, aby se připravovaná novinka přirozeně hodila do celkového Míša portfolia a naplnila chuťová očekávání spotřebitele. I tak vznikla letošní novinka – Míša protein s příchutí tvarohu nebo kakaa.“
Pro některé spotřebitele je však vedle výše uvedeného důležité, aby byla zmrzlina prémiová. Tento požadavek naplňuje Magnum, které ale zároveň stíhá držet krok a přinášet nové příchutě. Po loňském boomu double chocolate to vypadá, že letos bude každý mluvit o Magnum Vegan.
Magnum Vegan totiž splňuje jeden z trendů, který spotřebitelé zaznamenali. Nicméně trendy jsou i bizarní – ve výzkumu Ipsosu totiž zmiňovali i příchutě jako pivní, syrečková, čabajka, houbová i křenová. Je to jen okrajový bizár nebo hozená rukavice výrobcům zmrzliny? To nejspíš ukáží příští sezony.