Volkswagen, Anglie
V rušném nákupním centru v Birminghamu se předloni otevřela prodejna, která nabízí různé interaktivní prvky. Zákazníci plynule přecházejí od počátečních dotazů až po samotnou koupi nového vozu.
Marek Končitík, Dago: Krásné prostředí, neobyčejné efekty, zaujme. Showroom představuje unikátní propojení nových technologií, zážitku a výběru vozů v modifikaci na míru. Myslím, že toto je obchod budoucnosti.
Známka: 1
Petr Šimek, Wellen: Pokud je Volkswagen opět „lidovým“ vozítkem, pak se design prodejen, komunikace a vše, co je s touto značkou spojené, musí této vizi přizpůsobit. Technologie nejsou pozlátkem, ale nástrojem prezentace značky. Známka: 1
Libor Jordán, Dekor: I na malé ploše lze s využitím digitálních technologií atraktivně představit kompletní nabídku automobilky, i když fyzicky je přítomno pouze několik modelů aut. Využití virtuální reality, interaktivní projekce, kombinace mechanických prvků s animací na monitorech se jeví jako přitažlivá a zábavná. Osobně preferuji fyzickou prezentaci více modelů aut oproti virtuální prezentaci. Známka: 3
Audi City, Francie
Koncept Audi City vznikl v roce 2012. Audi City Paris se otevřel v červnu 2016. Zákazníci si na tabletech přizpůsobují vozy podle svých potřeb, ale k dispozici jsou i běžné služby typické pro tradiční showroomy.
https://www.digitalforallnow.com/en/audi-city-paris-welcome-to-the-car-showroom-of-the-future/
Marek Končitík, Dago: Všechny showroomy Audi na mě působí velmi neosobně, čistě a přehledně. Ačkoli má tento koncept řadu výhod – mohu se podívat na auta, konfigurovat –, tak jejich „zážitky“ jsou vždy průměrné nebo mě baví jenom krátce. Na to, že mají možná nejlepší auta, jejich prezentace nejlepší není.
Známka: 3
Petr Šimek, Wellen: V Paříži, na rozdíl od Londýna, není vše v této prodejně digitální. Zákazník si i tak přijde na své. Nejbližší možná prodejna, kde může český zákazník obchod s tímto vybavením navštívit, je na Kurfürstendamm 195 v Berlíně. Známka: 2
Libor Jordán, Dekor: Výborné skloubení digitální a fyzické prezentace. Oceňuji využití špičkových technologií umožňující prezentaci ve velikosti 1:1 s možností se na vybranou konfiguraci podívat i doma. Případně lze postupovat i opačným směrem, kdy si doma zvolenou konfiguraci nechám odprezentovat i u dealera s jeho komentářem. Známka: 1
Lexus, Japonsko
V Tokiu vznikl prostor vyvinutý tak, aby lidé mohli zažít Lexus, aniž by si museli sednout za volant. Navrhl ho interiérový designer Masamichi Katayama. Hosté přicházejí do této „klubovny“ na různé eventy, díky nimž se propojuje komunita lidí spolu s automobily.
Marek Končitík, Dago: Lexus = luxus. Stejně jako samotné auto, i tento showroom je nadčasový a inovativní. Poskytuje sám o sobě netradiční ztvárnění. Když chce člověk standard, půjde do Škodovky. Lexus je o level jinde!
Známka: 1
Petr Šimek, Wellen: „Jaký pán, takový pes“. U aut toto rčení platí stejně. Když nebudou autosalony skleněnými kostkami někde na periferiích měst, ale na místech, která reprezentují podstatu, historii a důvody existence značky, tak se budou možná lépe prodávat. Díky tomu se do nich rychleji zamilujeme. Známka: 1
Libor Jordán, Dekor: Zcela jiný přístup založený na odlišné japonské kultuře. Propojují se v něm sociální prvky společnosti v podobě různých kulturních eventů s gastro složkou. Vše probíhá v designovém interiéru prezentujícím kulturu značky Lexus. Oceňuji odvahu takovou koncepci realizovat. Známka: 2
Škoda, ČR
Škoda Auto v plzeňském autosalonu Šmucler letos otevřela svou první digitální prodejnu v Evropě. Na ploše jsou vystavená jen čtyři auta, každé jiného typu. Zájemce si může sednout k velkému dotykovému stolu, kde si sestaví vůz. A když usedne za volant auta a nasadí si brýle virtuální reality, najednou jakoby jede.
Marek Končitík, Dago: Chtěl bych si sestavit vhodné auto v klidu domova a pak si jej ve virtuální realitě prohlédnout v showroomu. Nejsem si jist, že by mě bavilo si vybírat všechny ty alternativy sedadel, volantů, kol a barev. Nedokáži si představit, že by si má tchýně šla vybrat Fábii a měla půl hodiny na hlavě tuto helmu. Známka: 3
Petr Šimek, Wellen: Jsou technologie a technologie. Ty jedny vytvářejí dojem, zvyšují atraktivitu a technologický posun. Ty druhé jsou reálným nástrojem k dosažení lepšího výsledku. A pokud pomáhají k rychlejší konverzi, skvěle. Simply clever! Známka: 2
Libor Jordán, Dekor: Chybí mi ucelenost celé koncepce se smysluplným propojením digitálního a fyzického světa. Digitální interaktivní stůl je už starší technologie, která se v minulosti aplikovala u řady dalších značek, i v jiných oborech. Od Škody bych očekával atraktivnější řešení, zvlášť když jde o první digitální showroom Škodovky na našem trhu. Známka: 4.
Arnošt Janeček, Product & Business Development Director, Ipsos:
Automobilky vědí, že sladění produktu s prodejnou hraje nezaměnitelnou roli ve vnímání značky. To, že v showroomu musí zákazník vnímat nejrůznější sdělení o značce a modelech a odnést si zážitek, je dnes základ. Ekonomická síla a změny v přístupu k vlastnictví vozu snižují důležitost momentu „kupuji si nový vůz!“ S nadsázkou lze říci, že nákup vozu se pro zákazníky stává spíše spotřebním momentem. I to má za následek, že nalákat je do showroomů je stále obtížnější. Automobilky to motivuje k zamýšlení se i nad novými formáty prodejen, které obohacují o nejrůznější high-tech a designové prvky a služby.
Kvalitní občerstvení v kavárenském stylu, digitální a interaktivní prvky, navození atmosféry butiku nebo obýváku – to vše, v kombinaci s atraktivnějšími lokacemi, má za cíl přilákat nové zákazníky, včetně těch, kteří o novém voze zrovna neuvažují. Tyto změny jsou extrémně nákladné a vývoj prodejen má dnes podobnou důležitost jako vývoj aut samotných.
I proto v Ipsosu testujeme vzhled a ergonomii POS pomocí virtuální reality. Ve Virtuplexu, největší VR laboratoři v Evropě, se architekti, manažeři a zákazníci mohou neomezeně s využitím bezdrátových 5K brýlí projít po prodejnách (na ploše 600 m2), které zatím fyzicky neexistují. Takový postup přináší značné úspory jak při vývoji, tak při eliminaci dodatečných změn v už postavených showroomech.
Svádí se částečně boj mezi prostředím internetu a showroomy, které zákazníci v mnoha případech, během prvního rozhlížení se po trhu s vozy, úplně vynechají. Dalším faktorem je bezesporu elektromobilita, konektivita a nové formy vlastnictví vozu. Nové služby přinášejí byznys, ale do budoucna budou hlavně nahrazovat klesající obrat v servisních službách u konvenčních aut. Elektromobily totiž vyžadují nižší servisní péči, což vede k menší návštěvnosti showroomů.
Nové služby, formáty a inovace jak v oblasti designu, tak technologií, tedy vnímáme jako zcela klíčové pro fungování kamenných prodejních sítí do budoucna.
A abych nezapomněl, přijďte za námi do Virtuplexu, kdo tam byl, tak skutečně nevěřil svým očím. Natož virtuálním.