Nejpříjemnější částí mé práce je setkávání se s lidmi. Myslím si totiž, že jsme si příliš zvykli spoléhat na to, že všechno dokážeme vyřešit maily a všemi možnými messengery a teď na to doplácíme. Můžete svou zprávu druhému napsat s nejlepšími úmysly, ale adresát nevidí, jak se při psaní tváříte, nevnímá řeč vašeho těla. Výsledkem často bývá oboustranné rozladění, které se jen těžko zahlazuje – a kterému se přitom dalo jednoduše vyhnout, jen kdyby si lidé našli čas potkat se.
Minulý týden jsem si potkávání užil, jak jen to šlo. V mírně snobské kavárně jsem snídal s jedním z nejvýraznějších domácích “admanů,” který mě pobavil tím, jak snadno lze i sebejistou servírku v půl desáté ráno zmást, když si objednáte současně kávu a čaj.
S krabicí chlebíčků a taškou časopisů jsem se zastavil za kolegou z branže, strávili jsme společně příjemné odpoledne. Vyprávěli jsme si o významných tvářích českého reklamního světa a snažili se vzpomenout si na každého, kdo za sebou zanechal stopu, jež by neměla být zapomenuta.
Hned dvě jména se objevila v obou výše zmíněných rozhovorech. Josef Havelka a Vilém Rubeš. Oba pánové v devadesátých letech byli u prvního vykročení české reklamy do svobodného světa tehdejšího pokusu o kapitalismus bez přívlastků. Oba se ve své době odvážili překročit zažité hranice toho, co se podle tehdejšího vnímání v reklamě “smělo.” A oběma dvěma dodnes zůstala odvaha kampaně hodnotit a kritizovat způsobem, který jim sice nezískává mnoho potlesku, ale který si každý zapamatuje. Ne proto, že by šlo o nějaký do sebe zahleděný, bezúčelný “hejt.”
Josef i Vilém dokáží na kampaních vyhmátnout to podstatné. Když kritizují (a taky když chválí), hlavním cílem je vždycky dosažení co nejvyšší kvality a efektivity. Tohle dokáže málokdo, a málokdo má také nezpochybnitelnější právo hodnotit.
Z nejmladší generace se jim vyrovná jen několik kreativců, například mimořádně talentovaná Dora Pružincová. Třeba neznáte ji, ale znáte její práci: co třeba kocouří kampaň banky Moneta? Znáte? Jistě!
Dora Pružincová, Josef Havelka i Vilém Rubeš budou už 20. března mými váženými a milými hosty v redakci MAMu. Uskuteční se zde první z řady konferencí, které pod názvem FM Focus budeme pořádat. V den před začátkem jara se budeme bavit o tom, co si vzít z posledních domácích kampaní jako inspiraci vedoucí k úspěchu. Na akci jste srdečně zváni: předplatitelé už mají v mailu osobní dopis, ve kterém naleznou svůj kupón na zvýhodněné vstupné.
Těším se, že si spolu nebudeme jen dopisovat přes stránky časopisu a internetu, ale potkáme se osobně. Jak totiž v MAM přesně říká generální ředitel VLM Vít Nantl: Časopis musí mluvit se svými čtenáři a čtenáři musejí mít možnost setkat se s lidmi, kteří pro ně časopis připravují.
Tímto vás zveme na odborné setkání s názvem Mistři a naděje reklamy: Jak uspět v roce 2019 ve středu 20. března od 17.30 hodin v klubu MAM. Čím zaujmete a co nikdy fungovat nebude? Výrazné osobnosti naší branže se zamyslí nad tím, co si z povedených kampaní poslední doby vzít a jak uspět v roce 2019. Součástí programu bude také volná zábava u dobrého jídla a kvalitních vín z celé Evropy. Akci pořádá týdeník Marketing & Media. Podrobný program a vstupenky na akci najdete na www.fmfocus.cz.