Tento týden oblétla média zpráva o technologickém sloučení komunikačních aplikací WhatsApp, Instagram a Facebook Messenger. Navenek by však měly aplikace i nadále fungovat samostatně. Mark Zuckerberg, Facebook’s chief executive, tak popřel své dřívější tvrzení, že mateřská společnost Facebook ponechá zakoupeným aplikacím vysokou míru autonomie. Co ho k tomu vedlo? Své rozhodnutí o sjednocení technologické infrastruktury komunikátorů obhajuje lepší kontrolou soukromí a bezpečnosti jejich uživatelů. Spojení těchto tří největších komunikačních platforem navíc umožní 2,6 miliardám uživatelům komunikovat i mezi nimi navzájem.
Ale opravdu je za sjednocením technologie pouze čestný úmysl zajistit lidem, aby zasílání zpráv bylo jednoduché, rychlé, spolehlivé a soukromé? Nebo za tímto rozhodnutím Marka Zuckerberga už můžeme odhadovat promyšlený plán monetizace?
Je pravdou, že dlouhodobá mise Facebooku je dělat svět propojenější. Můžeme to konkrétně vidět na propojení Facebooku a Instagramu, kde každá platforma dokáže fungovat zvlášť, ale uživatelé mají možnost sdílet stejný obsah na obou z nich. Takováto provázanost je samozřejmě velkou výhodou i pro inzerenty, kterým se zvyšuje možnost cross-plaform zásahu a zobrazení relevantních reklam na více místech. Díky identifikaci uživatele pomocí user ID má inzerent možnost celkem přesně zacílit na člověka podle jeho zájmů a chování na obou platformách. A stejně tak to bude u komunikačních platforem. Na Whatsappu, jakožto světově nejpoužívanější komunikační aplikaci, se otevřou firmám možnosti přímé komunikace se zákazníky, integrace chat botů a spolu s Messengerem tak začnou pomalu alternovat funkce, které byly dosud řešeny například pomocí e-mailů. Komunikace se zákazníkem bude probírat přes aplikaci, která mu bude nejpříjemnější. Tím pádem lidé nebudou nuceni opouštět žádnou z těchto platforem, budou na nich trávit většinu svého online času.
Nechejme se tedy překvapit, co přesně tato změna nabídne inzerentům, poté co bude splněna podmínka na zajištění bezpečnosti používání aplikací.
Autor je managing director v agentuře Business Factory